Należy zmniejszyć uwalnianie się granulatu z tworzyw sztucznych do środowiska – Europejski Komitet Regionów (KR) podkreśla, że jest to priorytetowe zadanie, mające służyć spełnieniu celów planu działania na rzecz zerowego zanieczyszczenia (ang. the European Union's zero-pollution agenda). Ten ma przeciwdziałać zanieczyszczeniom powietrza, wód i gleb.
Unijne miasta i regiony przyjęły
Transport morski uwzględniony w nowym rozporządzeniu
Nowe rozporządzenie, wg propozycji KR, ma uwzględniać transport morski. Twórcy podkreślają jednak, że producenci i przewoźnicy z państw trzecich, niespełniający odpowiednich standardów, nie powinni nieuczciwie korzystać na takich przepisach. Polityka handlowa UE musi być więc odpowiednio stabilizowana. Dodatkowo, władze lokalne i regionalne wzywają Międzynarodową Organizację Morską (IMO; ang. International Maritime Organization) do intensyfikacji ruchów na rzecz przeciwdziałania zanieczyszczeniom tworzywami sztucznymi oraz do ustanowienia środków dot. morskiego transportu granulatu. Opinia KR zawiera także zalecenia związane z zasadą „zanieczyszczający płaci” – przepisy dot. działań porządkowych powinny zostać wzmocnione, a pokrzywdzone przez uwalnianie się zanieczyszczeń lokalne społeczności powinny być wspierane odszkodowaniami.
Granulat z tworzyw sztucznych został włączony w pojęcie mikroplastiku stosunkowo niedawno, bo w ubiegłym roku. Jego straty, jak pisaliśmy tutaj, zdarzają się na każdym etapie łańcucha dostaw.
Dominika GóraKoordynatorka redakcji