Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.05.2024 20 maja 2024

Szykuje się reforma systemów zarządzania transportem

Rozbudowa i upowszechnienie usług w ramach Inteligentnych Systemów Transportowych mają być efektem procedowanych właśnie zmian prawnych na poziomie unijnym. Jak ITS sprawdza się w samorządzie, w którym działa od lat? Przykład Lublina.

   Powrót       22 lutego 2022       Planowanie przestrzenne   

Jednym z elementów Zielonego Ładu w obszarze transportu jest aktualizacja przepisów dotyczących Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). Mowa o projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transport.

W ocenie skutków tej regulacji wskazano, ze wdrażanie ITS-ów jest powolne i fragmentaryczne, choć stanowi jedno z „kluczowych działań w ramach strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz budowy Europy na miarę ery cyfrowej”. W praktyce, poprawa ma być widoczna w zakresie całej sieci transportowej i jej przystępności, a także w kwestii dostępności danych o infrastrukturze, ruchu oraz podróży. Projekt przewiduje trzy scenariusze, z których najambitniejszy obejmuje m.in. „dążenie do nakazania świadczenia podstawowych usług ITS” (spodziewane efekty społeczne, ekonomiczne i środowiskowe w ramce).

Korzyści i koszty reformy ITS

Zalecany przez autorów projektu unijnego wariant strategiczny nr 3 ma przynieść zmniejszenie liczby wypadków (korzyści szacowane na 29,5 mld EUR), oszczędności czasu (144,5 mld EUR), emisji CO2 (2,4 mld EUR), inne korzyści w zakresie emisji (0,3 mld EUR), oszczędności paliwa (2,4 mld EUR) oraz PKB (17,3 mld EUR) w latach 2021–2040 w porównaniu ze scenariuszem bazowym. Całkowite oczekiwane korzyści szacuje się na 179,1 mld EUR.

Dodano jednak, że „istnieją nieokreślone liczbowo koszty związane z:
- aktualizacją i usprawnieniem obowiązków sprawozdawczych, nakazem sprawozdawczości we wspólnym formacie i z wykorzystaniem kluczowych wskaźników skuteczności działania; oraz
- środkami mającymi na celu poprawę spójności dyrektywy w sprawie ITS z istniejącymi ramami i inicjatywami.
oraz, że „oczekuje się, że zmniejszą one koszty administracyjne ponoszone przez państwa członkowskie i odpowiednie zainteresowane strony”.
W styczniu zakończyły się polskie konsultacje dokumentu (nadal dostępnego na stronie Ministerstwa Infrastruktury(1)). Zmiany, jak wskazuje OSR, mają być podstawą do rozwoju wspólnego unijnego rynku transportowego.

Nagrywać można, wykorzystać dane – już nie

O zdanie w kwestii rozwoju ITS w polskich miastach zapytaliśmy samorządowca. - Sądzę, że to mały krok w dobrym kierunku, który bezwzględnie musi być jeszcze poddany transformacji. W chwili obecnej na obszarze całego kraju, należałoby jednocześnie zintensyfikować prace legislacyjno-organizacyjne w celu uzyskania możliwości swobodnego rozwoju rozwiązań typu ITS w Polsce – komentuje Artur Szymczyk, zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju. W jego opinii od sektora publicznego należy oczekiwać, w szczególności na szczeblu rządowym, działań na rzecz rozwoju i upowszechniania ITS w Polsce. Prace powinny objąć standaryzację rozwiązań ITS w sposób zapewniający kompatybilność techniczną poszczególnych podsystemów ITS oraz otwartość tych podsystemów.

Kolejną kwestią jest usuwanie barier, niejednokrotnie przepisy nie są adekwatne do wyzwań, przed którymi stoją samorządowcy. - Przykładem może być podsystem wykrywania tablic rejestracyjnych (ANPR). O ile posiadanie i wykorzystywanie kamer jest dozwolone, to samo gromadzenie danych np. nr tablicy rejestracyjnej, wizerunku kierowcy jest niedoprecyzowane przepisami i czasami negowane i podważane – wskazał. - Z posiadanej  technologii i infrastruktury miejskiej korzystają służby i organy państwowe, a zgromadzone dane niejednokrotnie są podstawowym i bezwzględnym materiałem w sprawie – dodał. Zmiany prawne powinny, jego zdaniem, umożliwić szersze wykorzystanie podsystemów ITS w egzekwowaniu przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Czy nowe regulacje przysłużą się samorządom? - Jestem w pełni przekonany, iż nowe ustawy w zakresie Inteligentnych Systemów Transportowych mogą przyczynić się do optymalizacji zarówno transportowej mobilności społeczeństwa, jak i jakości usług transportowych, co przekłada się m.in. na pozytywne skutki gospodarcze, zmniejszenie presji na środowisko oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – stwierdza Szymczyk i przybliża efekty działania ITS w Lublinie.

Jak ITS wygląda z perspektywy samorządowca?

- Lublin jako stolica województwa, za główny cel przyjął skuteczne, bezpieczne i kompleksowe zarządzanie transportem drogowym oraz sprawną obsługę podróżnych – wskazuje. - Pomimo posiadanej już nowoczesnej i zaawansowanej technologii połączonej w sieć wielokrotnie podrzędnie złożoną, miasto stale stawia na rozwój technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych) oraz technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu ochrony życia uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego i tym samym zmniejszenia emisji CO2 – podkreśla.

Lubliński ITS powstał w 2015 r. i początkowo obejmował ok. 28 km światłowodów i 67 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Dziś to już 100 km światłowodów i 115 sygnalizacji. A to nie koniec. Miasto planuje docelowo włączyć lub przebudować kolejnych 50 sygnalizacji świetlnych. Jak wskazuje Artur Szymczyk, nastąpi także modernizacja stosowanych systemów  ITS tj.

  • zarządzanie ruchem drogowym,
  • zarządzanie transportem publicznym,
  • zarządzanie transportem ładunków,
  • zarządzanie zdarzeniami drogowymi i służbami ratowniczymi,
  • zarządzanie bezpieczeństwem ruchu i monitoring naruszania przepisów,
  • usługi informacyjne dla podróżnych,
  • technologie w pojazdach komunikacji zbiorowej,
  • rozbudowany model ruchu, oprogramowanie sterujące ruchem, kamery bezpieczeństwa, dynamiczne systemy nawigacji itd., wspomagające pracę systemów transportowych sterujących infrastrukturami transportowymi, zwiększając bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Takie wieloaspektowe działania procentują na różnych polach. - Z perspektywy lat, głównymi korzyściami wdrożonego systemu ITS połączone z działaniami własnymi Gminy Lublin w kooperacji z podległymi jednostkami oraz służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo są przede wszystkim: zwiększenie przepustowości sieci ulic o średnio 24,5 proc., poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o średnio 65 proc.) i zwiększenie wykrywalności wykroczeń i przestępstw. Widzimy też skrócenie czasów podróży i zmniejszenie zużycia energii (o blisko 50 proc.), poprawę jakości powietrza (redukcja emisji spalin o średnio 40 proc.), poprawę komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym oraz pieszych. Osiągnęliśmy też redukcję kosztów zarządzania taborem drogowym oraz tych związanych z utrzymaniem i renowacją nawierzchni. ITS pozwolił też na rozwój szybkich tras komunikacji zbiorowej – wylicza Artur Szymczyk.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Projekt zmian w dyrektywie wraz z Oceną Skutków Regulacji dostępny jest tutaj:
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/konsultacje-spoleczne-dot-dyrektywy-parlamentu-europejskiego-i-rady-zmieniajacej-dyrektywe-201040ue-w-sprawie-ram-wdrazania-inteligentnych-systemow-transportowych-w-obszarze-transportu-drogowego-oraz-interfejsow-z-innymi-rodzajami-transportu

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Środki z KPO na transport intermodalny. MI (17 maja 2024)Zwrot kosztów za przejazdy elektrykami. W Polsce jest ich już prawie 112 tys. (17 maja 2024)Zaostrzone przepisy o normach emisji CO2 dla pojazdów ciężkich przyjęte przez Radę UE (14 maja 2024)90 mln euro na wsparcie zrównoważonego rozwoju miast. Czas do 14 października br. (08 maja 2024)Spotkanie dot. regeneracji części samochodowych. GIOŚ i przedstawiciele branży (07 maja 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony