Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.05.2024 20 maja 2024

Recykling opon w Polsce – hamulcowe regulacje versus determinacja branży

Poziomy odzysku i recyklingu opon w Polsce należą do najniższych w Europie. O paradoksach prawnych i nowoczesnych technologiach recyklingu, które wnoszą nową jakość, rozmawiamy z Maciejem Jasiewiczem i Przemysławem Zaprzalskim z Grupy Recykl.

   Powrót       22 lutego 2023       Odpady       Artykuł promocyjny   
Maciej Jasiewicz i Przemysław Zaprzalski
Maciej Jasiewicz, Prezes Zarządu Recykl Organizacja Odzysku S.A., Przemysław Zaprzalski, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju w Grupie Recykl S.A.

Teraz Środowisko: Grupa Recykl specjalizuje się w recyklingu zużytych opon. Mimo to opony są wywożone na dzikie wysypiska. Dlaczego?

Maciej Jasiewicz (MJ): Od lat wskazujemy mankamenty krajowych regulacji prawnych dotyczących poziomów odzysku i recyklingu zużytych opon. Obowiązujące obecnie poziomy odzysku i recyklingu na oponach pozostają na niezmienionym poziomie od 2007 roku czyli już 16 lat, co przy dynamice dzisiejszego świata, wręcz zdumiewa. Zatrzymaliśmy się na poziomie 75% masy wprowadzonych na rynek opon – tyle powinno zostać poddanych odzyskowi albo recyklingowi, z czego odzysk stanowi 60% a recykling jedynie 15%. Nie dziwi więc, że z roku na rok zwiększa się masa niezagospodarowanych opon, które z mocy prawa pozostają poza obszarem zainteresowań producentów oraz importerów. Zazwyczaj trafiają do lasów i na dzikie wysypiska. Czy nie jest paradoksem, że wprowadzający opony z innych państw są gotowi dostarczyć je do Polski, by nałożony na nich obowiązek odzysku i recyklingu wykonać, a krajowe opony zalegają na wysypiskach?

TŚ: Jakie są krajowe moce przetwórcze?

MJ: Zgodnie z deklaracją Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon zrzeszającego ok. 90% potencjału recyklingowego zużytych opon w Polsce, łączne moce przetwórcze zakładów - członków Stowarzyszenia - wynoszą ok. 260 tys. ton rocznie i istnieje możliwość ich dalszego zwiększania. Grupa Recykl posiada trzy zakłady z wolumenem przetwórczym na poziomie 130-140 tys. ton, co plasuje nas na pozycji lidera w tej części Europy. Jeżeli chodzi o cały rynek europejski to nasz udział w zagospodarowaniu tych odpadów wynosi już 4,9% i to nie jest nasze ostatnie słowo. Niestety ten wysoki potencjał przetwórczy krajowych instalacji recyklingu opon nie idzie w parze z rzeczywistością legislacyjną, która wręcz kłóci się z filozofią gospodarki cyrkularnej i unijną dyrektywą odpadową. Np. Włosi zbierają i przetwarzają obecnie 110% masy wprowadzanych na rynek opon, podobnie dzieje się w Belgii, czy Finlandii. Dlaczego 110%? Ponieważ ze względów środowiskowych chcą zagospodarować także tę część zużytych opon, które na skutek obowiązujących wcześniej niższych wymogów legislacyjnych, nie zostały zagospodarowane. Dodatkowo różnice w opłatach ponoszonych przez wprowadzających w Polsce i innych krajach UE w ramach systemu rozszerzonej odpowiedzialności producentów są szokujące. W Polsce opłata wynosi 150 zł za tonę, podczas gdy we Francji jest to równowartość 760 zł, we Włoszech 1200 zł, a w Belgii 1400 zł (patrz: ramka).

O konieczności zmian w tym zakresie rozmawiamy zarówno z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, jak i Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego. Proponujemy podnieść ustawowy poziom recyklingu opon z obowiązującego obecnie poziomu 15% do poziomu 50% (jeszcze w tym roku) i systematyczne jego podnoszenie o 5% rocznie do poziomu co najmniej 75% (zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej).

TŚ: Jakie surowce odzyskuje się ze zużytych opon i przy użyciu jakich technologii?

Przemysław Zaprzalski (PZ): Podstawową technologią stosowaną przez Grupę Recykl jest recykling mechaniczny (oparty o 3-5 stopniowe rozdrabnianie opon w temperaturze otoczenia), w wyniku którego odzyskujemy wszystkie części składowe opon, czyli gumę zwulkanizowaną (powstającą zasadniczo z mieszanki kauczuków naturalnych i syntetycznych oraz sadzy) oraz stal i tekstylia. To, czego nie uda się przetworzyć służy jako paliwo alternatywne.

Guma, którą odzyskujemy w procesie recyklingu mechanicznego staje się tzw. granulatem lub pudrem (zależnie od uziarnienia i zastosowania). Służy on głównie do wypełniania sztucznych muraw na boiskach, wytwarzania nawierzchni sportowych, placów zabaw, mat hodowlanych, wykładzin, galanterii gumowej etc. Notabene Polska jest największym w Europie producentem kółek gumowych do kontenerów na odpady, które są produkowane właśnie z granulatu gumowego.

W naszych laboratoriach wytworzyliśmy gumę regenerowaną w wyniku procesu dewulkanizacji teromechanicznej, która w połączeniu ze świeżą mieszkanką gumową jest doskonałym składnikiem do produkcji nowych opon. We współpracy z firmą Stomil-Poznań S.A. wyprodukowaliśmy oponę rolniczą, która wagowo zawiera ok. 20% gumy regenerowanej i oczywiście  spełnia wszystkie wymagania techniczne niezbędne do jej wprowadzenia na rynek.

TŚ: Kolejne zastosowanie to budownictwo drogowe. Co Grupa Recykl ma do zaoferowania w tym obszarze?

PZ: Całkiem sporo, zważywszy, że wypracowaliśmy unikatową, opatentowaną technologię produkcji stabilizatorów do mieszanek mineralno-asfaltowych. To produkt o nazwie SMAPOL®, który otrzymuje się z przerobu kordów tekstylnych odzyskiwanych w procesie recyklingu zużytych opon. Włókna z opon powstają poprzez ich mechaniczne rozdrobnienie i odseparowania od gumy. W procesie produkcji dodatku mieszanka włókien składająca się z włókien poliestrowych, poliamidowych, polipropylenowych oraz gumy jest optymalizowana pod względem zawartości komponentów każdego rodzaju, powierzchniowo aktywowana i modyfikowana.

SMAPOL® może być stosowany przy budowie warstw nawierzchni drogowych dróg krajowych wszystkich kategorii, w tym autostrad, ulic miejskich, lotnisk, podjazdów, parkingów i placów we wszystkich strefach klimatycznych. Co bardzo ważne, nawierzchnie drogowe wykonane z mieszanek mineralno-asfaltowych ulepszonych tym dodatkiem wyróżnia nie tylko zwiększona wytrzymałość mechaniczna, ale także zwiększona odporność na koleinowanie, pękanie niskotemperaturowe, odporność zmęczeniowa oraz odporność na penetrację wody. Co ważne z punktu widzenia użytkownika, cechują się krótszą drogą hamowania i są cichsze. To rozwiązanie uzyskało już Krajową Ocenę Techniczną i jest stosowane na polskich drogach.

Z kolei kord stalowy odzyskiwanych w naszych procesach doskonale sprawdza się jako zbrojenie rozproszone do betonu.

TŚ: Czy jest zbyt na te recyklaty?

MJ: Jeśli chodzi o stal, to nie ma problemu ze zbytem. Jeśli jednak mowa orecyklatach gumowych, to rynek nie jest jeszcze wystarczająco dojrzały. Z uwagi na drastyczny wzrost kosztów energii elektrycznej i niewielkie marże oscylujące w granicach 6-8%  jesteśmy w wymagającej sytuacji.

TŚ: Czy umowa o współpracy z niemieckim koncernem Zeppelin Systems GmbH(1) – międzynarodową grupą przemysłową jest szansą na nowe otwarcie?

MJ: Kooperacja z Zeppelin Systems to szansa dla nas na dalszą skalowalność biznesu, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym. Spodziewamy się uzyskania istotnych efektów synergii w zakresie wykorzystania doświadczeń i potencjału partnera w rozwoju oraz komercjalizacji opracowanych przez nas technologii w zakładzie w Chełmie, zwłaszcza produkcji dodatków SMAPOL wykorzystywanych w budownictwie drogowym.

PZ: Ważnym obszarem współpracy będzie też rozwój i komercjalizacja opatentowanej przez Grupę Recykl technologii dewulkanizacji opon, w wyniku której powstaje regenerat oraz puder gumowy wykorzystywany m.in. w procesie produkcji nowych opon. Bardzo zależy nam również na dalszym doskonaleniu z Zeppelin Systems technologii sortowania i separacji wybranych części opon. To bardzo istotne dla poprawy parametrów granulatów, pudrów i regeneratów gumowych, tym samym dla możliwości poszerzania skali ich wykorzystywania do produkcji nowych opon. Kolejny strategiczny cel to współpraca na rzecz  zwiększonej produkcji asfaltów modyfikowanych z wykorzystaniem dodatków  w postaci pudrów gumowych, zamiast stosowanych dotychczas polimerów.

MJ: Nie wykluczamy kolejnych partnerstw opartych o wzajemnie oczekiwane synergie. Jesteśmy zdeterminowani, a to czego nam jeszcze trzeba, to regulacje prawne, które będą wspierać recykling, a nie mu przeszkadzać.

Recykl Organizacja Odzysku S.A.Artykuł przygotowany we współpracy z Recykl Organizacja Odzysku S.A.

Przypisy

1/ Grupa Recykl, notowany na NewConnect lider rynku zagospodarowywania odpadów poużytkowych w postaci zużytych opon, 3 lutego podpisał umowę o strategicznej współpracy z Zeppelin Systems GmbH – międzynarodową grupą przemysłową o rocznych przychodach w wys. 3,7 mld EUR i zatrudniającą 11 tys. pracowników. Dokument określa ramowe warunki współdziałania stron w zakresie rozwoju i oferowania przez nie towarów, technologii oraz usług na rzecz klientów prowadzących działalność w branży gumowej i odpadowej. Współpraca została zawarta na okres min. roku, w którym spółce Zeppelin Systems została udzielona wyłączność na pozyskiwanie poza polskim rynkiem odbiorców rozwiązań oferowanych przez Grupę Recykl na obszarze całego świata.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Rozporządzenie o przemieszczaniu odpadów i dyrektywa zaostrzająca prawo środowiskowe wchodzą w życie (20 maja 2024)Wyrzucali odpady na łąkę, teraz staną przed sądem. Mazowieckie (17 maja 2024)UE wzmacnia prawo karne dot. ochrony środowiska (08 maja 2024)Jest jednolity tekst rozporządzenia ws. przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (06 maja 2024)Dyrektywa azotanowa. Konsultacje publiczne ws. zmian (30 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony