Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.05.2024 20 maja 2024

Kogeneracja w 2024 r. - na stronach RCL pojawiły się nowe projekty rozporządzeń

   Powrót       19 września 2023       Energia   

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawiło się kilka projektów rozporządzeń kluczowych dla rynku kogeneracji w Polsce w 2024 r.

Pierwszy z projektów to rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w 2024 r.(1) Jak czytamy, maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną w przyszłym roku, wynosi 18 000 000 MWh. Maksymalną wartość premii kogeneracyjnej wskazano na poziomie 3 902 505 075 zł, a w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Polski – 195 125 254 zł. Z kolei moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną, nie może przekroczyć 50 MW. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2024 r

Kolejny dokument to projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej na rok 2024(2). Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji (ORS), biorąc pod uwagę prognozowany stan środków na rachunku opłaty kogeneracyjnej na dzień 31 grudnia 2023 r., zaproponowano ustalenie opłaty kogeneracyjnej na poziomie roku 2023, tj.: 4,96 zł/MWh. Stawka uwzględnia ulgi w opłacie kogeneracyjnej dla odbiorców energochłonnych. Dane dotyczące odbiorców energochłonnych, umożliwiające określenie kosztu mechanizmu ulgi w opłacie kogeneracyjnej oraz wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej uwzględniającej tą ulgę zostały uzyskane z Urzędu Regulacji Energetyki. Zgodnie z szacunkami, zaproponowana stawka będzie oznaczać średnie obciążenie w wysokości ok. 12,4 zł/rok/gospodarstwo domowe. Wzrost wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej zostanie skompensowany zmianą wysokości stawki opłaty OZE.

Pojawił się także projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wartości referencyjnych dla nowych i znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji w 2024 r(3). Bez tego dokumentu niemożliwe będzie w przyszłym roku ogłoszenie oraz rozstrzygnięcie aukcji na premię kogeneracyjną dla jednostek kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej 1 – 50 MWh ze względu na brak publikacji parametrów aukcji, tj. wartości referencyjnych. Wartość referencyjna dla nowej jednostki kogeneracji w 2024 opalanej paliwami gazowymi wynosi 324,42 zł/ MWh; opalanej paliwami stałymi - 0,00 zł/ MWh; opalanej biomasą - 418,38 zł/ MWh; pozostałych - 278,06 zł/ MWh. Dla zmodernizowanych jednostek stawki są znacznie niższe. Szczegóły można znaleźć w projekcie.

Inwestycje w sieć dystrybucji ciepła i chłodu

Kolejny dokument to rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w sieć dystrybucji w obszarze efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego i chłodniczego w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027(4). Dokument ustanawia program pomocowy, umożliwiający przedsiębiorcom uzyskanie pomocy publicznej na pokrycie kosztów działań na inwestycje w sieć dystrybucji w obszarze efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego i chłodniczego w ramach Programu FEnIKS bez konieczności powiadamiania Komisji Europejskiej o każdym przypadku uzyskania takiego wsparcia.

W ramach projektowanego rozporządzenia przewiduje się udzielanie wsparcia na inwestycje w sieć dystrybucji w obszarze efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego/ 13882/ i chłodniczego. Jak wyjaśniają autorzy regulacji, spowodowałoby to konieczność powiadamiania Komisji Europejskiej o każdym przypadku uzyskania takiego wsparcia, co wpłynęłoby na spowolnienie realizacji inwestycji i założonych do realizacji celów w polityce klimatyczno-energetycznej.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Przypisy

1/ Treść dokumentu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12376850
2/ Treść dokumentu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12376852/
3/ Treść dokumentu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12376854
4/ Treść dokumentu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12376856

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

IEO przedstawia Mapę drogową dla rynku magazynowania ciepła (16 maja 2024)Projekt. Od lipca elastyczni prosumenci będą premiowani (11 kwietnia 2024)Sezon na magazyny ciepła? Mogą one rozwiązać bolączki ciepłowni (28 lutego 2024)Sprawozdania nt. efektywności energetycznej w ciepłownictwie. Branża ma czas do końca miesiąca (22 lutego 2024)Horyzontalna pomoc publiczna napisana od nowa. Opublikowano projekty sześciu rozporządzeń. (21 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony