Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.04.2024 29 kwietnia 2024

MI: 1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów

   Powrót       10 kwietnia 2024       Zrównoważony rozwój   

- Ok. 1,4 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczono na zakup niskoemisyjnych autobusów dla organizatorów transportu publicznego - poinformowało w środę Ministerstwo Infrastruktury. Wnioski o wsparcie można składać od 13 maja do 14 czerwca br.

Jak wskazano w komunikacie, jest to już drugi nabór umożliwiający samorządom zakup zero- i niskoemisyjnych autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi (CNG, LPG, LNG) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania bądź tankowania. Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść do 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.

W ramach drugiego naboru do dyspozycji operatorów i samorządowych organizatorów publicznego transportu zbiorowego będzie 1 403,5 mln zł na pozyskanie 372 autobusów, w tym maksymalnie 187 pojazdów niskoemisyjnych. Zaznaczono przy tym, że każdy wnioskodawca będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie zakupu nie więcej niż 15 takich pojazdów.

Podano, że zakupione w ramach naboru nowoczesne i ekologiczne pojazdy wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania lub tankowania będą wykorzystywane na nowo utworzonych pozamiejskich liniach autobusowych, a także na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości linii autobusowej.

- Jazda własnym samochodem to w wielu regionach konieczność, a nie wybór. Obserwujemy, że całe rodziny mieszkające poza miastami uzależnione są często od jednego samochodu, co ogranicza mobilność i szanse rozwojowe, w szczególności dzieci, młodzieży i osób starszych – powiedział wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. Dodał, że celem resortu jest niwelowanie różnic w zakresie standardu podróży pomiędzy komunikacją miejską a podmiejską. Wsparcie z KPO na zakup nowoczesnego taboru - jak zaznaczono - będą miały „wszystkie podmioty zaangażowane w transport publiczny na poziomie regionalnym”.

Podano, że każdy zainteresowany będzie musiał opisać istniejącą sytuację transportową w swoim regionie, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. - Kluczowe będzie także wsparcie integracji transportowej, ponieważ premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim - napisano. Dodatkowe punkty można uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu oraz korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Dokumentacja konkursowa zawierająca szczegółowe wymogi uzyskania wsparcia jest już dostępna na stronach Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Podano, że kolejność składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem nie będzie mieć wpływu na wyniki oceny. Przypomniano, że w ramach pierwszego naboru, rozstrzygniętego 14 marca 2024 r., dofinansowanie do zakupu 207 niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów przyznano 26 jednostkom samorządu terytorialnego.

W ramach KPO Polska ma otrzymać 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu KPO ma zostać przeznaczona na cele klimatyczne (46,6 proc.), transformację cyfrową (21,3 proc.), a także na reformy socjalne (22,3 proc.).

Jak podała minister funduszy i rozwoju regionalnego Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przelew pierszej transzy KPO w wysokości 6,3 mld euro powinien dotrzeć do Polski 15 kwietnia br.

Źródło:

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

2,018 bln euro na zieloną transformację. Przewodnik dla polskich przedsiębiorstw (29 kwietnia 2024)Transformacja wyobraźni i opłacalność rozwiązań opartych na naturze. Spółki wod-kan a wody opadowe (26 kwietnia 2024)Świetne regulacje, ale brak brandu? Debata „Przyszłość morskiej energetyki wiatrowej w Polsce” (24 kwietnia 2024)European Solar Charter podpisana. Unijne wsparcie dla sektora fotowoltaicznego (17 kwietnia 2024)Pełczyńska-Nałęcz o inwestowaniu w m.in. zieloną tranformację. Polityka Spójności i KPO (15 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony