Podstawą prawną wszystkich projektowanych rozporządzeń jest ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw. Dokumenty dotyczą odpowiednio metod badania jakości biopaliw ciekłych, sposobu pobierania próbek paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych oraz wymagań jakościowych dla paliw stałych. Za pierwsze trzy projekty, które mają wejść w życie 14 dni od momentu ogłoszenia, odpowiada wiceminister Miłosz Motyka, za czwarty natomiast wiceminister Krzysztof Bolesta. Ostatnie z projektowanych rozporządzeń ma wejść w życie trzy dni po ogłoszeniu.
Projekt nr 1
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie metod badania jakości biopaliw ciekłych(1) ma zastąpić rozporządzenie Ministra Energii z 14 października 2016 r. Dokument ma na celu dostosowanie metod badania jakości dla estru metylowego stanowiącego samoistne paliwo (B100), oleju napędowego zawierającego 20% estru metylowego (B20) oraz benzyn silnikowych zawierających od 70% do 85% bioetanolu (E85) do aktualnie obowiązujących norm. - Oczekiwanym efektem projektowanych zmian jest (…) zapewnienie odpowiedniego poziomu kontroli paliw B20, B100 i E85 dzięki dostosowaniu metod badania do aktualnych wersji norm – czytamy w Ocenie Skutków Regulacji. W ramach konsultacji publicznej projekt przekazano takim podmiotom jak Polska Izba Paliw Płynnych, Krajowa Izba Biopaliw czy Instytut Nafty i Gazu.
Czytaj też: W biopaliwach nowe otwarcie?
Projekt nr 2
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu pobierania próbek paliw ciekłych i biopaliw ciekłych(2) rozszerza katalog biopaliw ciekłych, dla których określono sposób pobierania próbek o biowęglowodory ciekłe stanowiące samoistne paliwa i będące parafinowym olejem napędowym. Sposób pobierania tych próbek został określony w załączniku do rozporządzenia. - Cele projektowanego rozporządzenia nie mogą być osiągnięte innymi środkami. Oczekiwanym efektem projektowanych zmian jest umożliwienie objęcia kontrolą jakości biowęglowodorów parafinowych prowadzoną przez Inspekcję Handlową – stwierdza Ocena Skutków Regulacji. W ramach konsultacji z projektem rozporządzenia mogą zapoznać się m.in. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Krajowa Izba Paliw Alternatywnych czy Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku.
Projekt nr 3
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (3)odpowiada na dotychczasowy problem braku określonych wymagań jakościowych dla hydrorafinowanych olejów roślinnych będących samoistnym paliwem (HVO100). - Z informacji posiadanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wynika, że w 2024 r. planowane jest rozpoczęcie sprzedaży nowego rodzaju biopaliwa ciekłego
- hydrorafinowanych olejów roślinnych stanowiących samoistne paliwo (tzw. HVO100) na kilku stacjach paliwowych w Polsce. W chwili obecnej nie ma określonych wymagań jakościowych dla HVO100 i tym samym nie ma możliwości objęcia go pełną kontrolą jakości paliw prowadzoną przez Inspekcję Handlową – dowiadujemy się z lektury uzasadnienia. Wymagania określono w załącznikach do rozporządzenia, a w konsultacjach, poza wspomnianymi już podmiotami, wezmą udział również m.in. Instytut Chemii Przemysłowej, Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju oraz Krajowa Rada Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw.
Projekt nr 4
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych(4) ma stanowić wypełnienie kamienia milowego B4G pn. Wejście w życie znowelizowanego rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie norm jakościowych dla paliw stałych w ramach reformy B1.1. Czyste powietrze i efektywność energetyczna Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Dokument wprowadza zmiany nazw poszczególnych sortymentów paliw, ich parametrów oraz wymagań jakościowych dla paliw stałych otrzymywanych w procesie przeróbki termicznej węgla brunatnego. Według Oceny Skutków Regulacji, rozporządzenie przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz pozwoli pozyskać środki z KPO na związane z tym działania, w tym na finansowanie programu Czyste Powietrze. W ramach konsultacji projekt skierowano m.in. do Forum Energii, Polskiego Alarmu Smogowego oraz Związku Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć.
Szymon MajewskiDziennikarz
Przypisy
1/ Całość:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384554/katalog/13055601#130556012/ Całość:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384555/katalog/13055644#130556443/ Całość:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384556/katalog/13055687#130556874/ Całość:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384557/katalog/13055730#13055730