Reforma ma na celu redukcję emisji zanieczyszczeń i jest pokłosiem spalinowej „afery Volkswagena”.
W połowie stycznia Komisja Ochrony Środowiska przedstawiła rezolucję w sprawie zawetowania projektu rozporządzenia Komisji Europejskiej zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 6). Posłowie zarzucali organowi europejskiemu przekroczenie uprawnień i niespójność nowych propozycji z unijnym prawem. Tej opinii nie poparła jednak izba Parlamentu, dając 323 głosami sprzeciwu zielone światło dalszemu procedowaniu zmian.
Charakter prawny rezolucji
Artykuł 106 Regulaminu Parlamentu Europejskiego przewiduje, że właściwa przedmiotowo komisja może przedstawić całej izbie projekt uzasadnionej rezolucji wskazujący, że konkretny wniosek w sprawie aktu lub środka wykonawczego przekracza uprawnienia przewidziane w podstawowym akcie ustawodawczym lub jest niezgodny z prawem Unii z innych powodów. Rezolucja zostaje następnie poddana pod głosownie całej izby Parlamentu, która podejmując decyzję większością głosów, może sprzeciwić się przyjęciu proponowanego środka.
Koniec sporu dwóch Komisji
Członkowie parlamentarnej Komisji Ochrony Środowiska argumentowali dotychczas, że proponowana przez Komisję Europejską reforma stanowi przekroczenie jej uprawnień i jest niespójna z celem obowiązujących przepisów. Pod koniec stycznia br. Elżbieta Bieńkowska (unijna komisarz odpowiedzialna za rynek wewnętrzny, przemysł oraz przedsiębiorczość) przedstawiła w związku z tym rozbudowaną informację w tej sprawie. Zwróciła wtedy uwagę m.in. na konieczność uwzględnienia niepewności testów oraz techniczne ograniczenia, które realnie uniemożliwiają poprawę parametrów emisji w obecnie produkowanych samochodach z silnikiem Diesla. Nieskuteczność dotychczasowych mechanizmów kontroli obnażyła we wrześniu ubiegłego roku „afera spalinowa”, o której pisaliśmy tutaj. Głosowanie na plenum izby dowodzi, że przedstawione przez Komisję argumenty spotkały się ostatecznie ze zrozumieniem deputowanych.
Dalszy harmonogram prac
Wczorajsza decyzja Parlamentu kończy (przynajmniej na tym etapie) spór pomiędzy zaangażowanymi organami i pozwala Komisji Europejskiej przejść do kolejnego etapu prac, które można śledzić tutaj. 23 lutego parlamentarna Komisja Ochrony Środowiska planuje zorganizować wysłuchanie publiczne w sprawie proponowanych zmian.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik