Akcja fundacji Arka pod nazwą „365 reklamówek śmieci” nabiera tempa - zebrano już 231 reklamówek. Fundacja postawiła sobie za cel zebranie w ciągu roku 365 reklamówek z odpadami porzuconymi w lasach, parkach, nad jeziorami i w górach. W ten sposób chce zachęcić społeczeństwo do zmiany myślenia, zainicjować dyskusję na temat odpadów opakowaniowych i propagować ideę recyklingu.
Przy okazji akcji fundacja przypomina na swojej stronie internetowej, że jednorazowa reklamówka jest jedną z najgorszych plag ekologicznych. Rocznie na świecie produkuje się i wprowadza do obiegu prawie 1 bilion plastikowych reklamówek. Po wykorzystaniu powstaje z nich ok. 18 mln ton odpadów. Tymczasem taka torba jest używana średnio tylko przez 25 minut, a następnie wyrzucana.
Wojciech Owczarz, prezes fundacji, zachęca wszystkich do przyłączenia się do akcji, czyli pozbierania śmieci i zapisania swojego działania w specjalnym liczniku akcji(1). Jak zaznaczył na antenie Polskiego Radia, akcja się rozkręca i jest już odzew ze strony samorządów.
Akcję zainaugurowano w połowie marca w Warszawie, a następnie w Katowicach, gdzie odbyły się z tej okazji uliczne happeningi. Kolejne, podobne wydarzenia zostaną zorganizowane m.in. w Bielsku-Białej, Opolu, Wrocławiu, Łodzi, Kielcach, Poznaniu, Koszalinie, Bydgoszczy, Gdańsku, Olsztynie, Lublinie, Rzeszowie, Tarnowie i Krakowie. Do inicjatywy przyłączyli się także spontanicznie mieszkańcy wsi Górsk w powiecie toruńskim.
Akcja organizowana jest w ramach ogólnopolskiej kampanii „Nie bądź jednorazowy” dofinansowanej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Partnerem merytorycznym jest Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań SA, a patronat nad akcją sprawuje Ministerstwo Środowiska.
Ewa SzekalskaDziennikarz
Przypisy
1/ Strona internetowa akcjihttp://www.365reklamoweksmieci.pl