Importowana na terytorium Unii Europejskiej ekologiczna żywność, by zostać dopuszczona na rynek, musi przejść skomplikowane procedury certyfikacji i kontroli. Szczegółowo opisane w unijnym prawie zasady muszą być przestrzegane na każdym etapie, tj. w produkcji, przetwórstwie oraz w momencie wprowadzania do obrotu. Importowanie produktów rolnictwa ekologicznego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 834/2007 ma gwarantować, że ich producenci musieli przejść kontrolę równoważną z zasadami, jakimi podlegają producenci unijni. System uznawania jakości opiera się przede wszystkim na wydawanych przez organy celne państw członkowskich świadectwach kontroli.
Pełna cyfryzacja już za rok
Dziś certyfikaty wydawane są zwykle w formie papierowej, co uniemożliwia całościowe zestawianie i porównywanie danych. Dlatego Unia Europejska opracowała elektroniczny system, który stanowi moduł włączony do skomputeryzowanego systemu TRACES (ang. TRAde Control and Expert System). Zgodnie z nowymi przepisami, od 19 kwietnia do 19 października 2017 r. uznawane będą zarówno certyfikaty w formie papierowej, jak i e-certyfikaty. Po upływie tego czteromiesięcznego okresu przejściowego obowiązywać będą już tylko certyfikaty elektroniczne.
Zmiany mają na celu poprawę identyfikacji produktów ekologicznych i zwiększenie bezpieczeństwa obrotu. Cyfryzacja ma również zmniejszyć obciążenia administracyjne podmiotów gospodarczych, zapewnić organom celnym pozyskiwanie kompleksowych danych statystycznych oraz spowodować wzrost zaufania europejskich konsumentów do ekoproduktów.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik