Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Mieszkańcy powiatu słupskiego bezpłatnie usuną azbest

   Powrót       21 stycznia 2016       Ryzyko środowiskowe   

Mieszkańcy powiatu słupskiego mogą skorzystać z programu bezpłatnego usuwania eternitowych dachów. Wydział Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego w Słupsku będzie przyjmował wnioski do 29 lutego.

Do wniosku trzeba dołączyć ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest. Należy także zgłosić zamiar przystąpienia do robót budowlanych wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Niezbędne formularze są zamieszczone na stronie urzędu oraz dostępne do pobrania w biurze obsługi interesanta. Wnioski można składać osobiście lub drogą pocztową.

Wspomnianej oceny można dokonać samodzielnie bądź korzystając z pomocy gminy. - Po zgłoszeniu delegowany jest ktoś z gminnego działu środowiska bądź zagospodarowania przestrzennego w celu oceny stanu wyrobu azbestowego – tłumaczy Małgorzata Wojtan, podinspektor Wydziału Środowiska i Rolnictwa w Starostwie Powiatowym Słupska.

Chętni powinni jedynie zgłosić wniosek z załącznikami, resztę załatwi za nich urząd powiatowy. W ramach przetargu wyłoniona zostanie firma, która wykona demontaż, przetransportujei unieszkodliwi odpady. Wielkość dofinansowania zależy od rodzaju budynku, z którego będzie usuwany eternit. Dla budynków mieszkalnych koszt usługi pokryty będzie w 100 procentach. W przypadku budynków gospodarczych również można uzyskać całkowite sfinansowanie, jednak nie więcej niż 10 tys. zł. Program umożliwia także samo wywiezienie i unieszkodliwienie odpadów azbestowych zalegających na terenie działki – powiat poniesie wszystkie koszty do kwoty 5 tys. zł. Jak twierdzi Wojtan, jest to jednak wygórowana granica i w rzeczywistości mieszkańcy zazwyczaj całkowicie bezpłatnie będą mogli usunąć eternit.

Zmiana korzystna dla wszystkich

O likwidację azbestu powiat słupski stara się od 2007 roku. Początkowo proponowano mieszkańcom zwrot kosztów – musieli oni jednak sami znaleźć firmę i najpierw zapłacić za usługę. Kilka lat temu zmieniono tryb na przetarg, wyznaczana jest najlepsza firma do realizacji zadań.

- Jest to zmiana korzystna dla wszystkich, gdyż zmniejszyły się koszty ponoszone na terenie całego powiatu - podkreśla Wojtan. Dzięki temu przedsięwzięcie jest bardziej efektywne ekonomicznie, a powiat nie musi rozliczać się z każdym mieszkańcem z osobna.

Działania są wykonywane w ramach „Programu wymiany eternitowych pokryć dachowych w powiecie słupskim - edycja 2016”. Powiat realizuje program już po raz ósmy. W 2015 roku na ten cel wydano prawie 80 tys. złotych. Środki na ten cel pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Źródłem finasowania programu jest również budżet powiatu słupskiego.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ciechanów z 86 tonami usuniętego azbestu (23 listopada 2023)Rada i PE porozumiały się ws. przepisów o ochronie pracowników przed ryzykiem ekspozycji na azbest (29 czerwca 2023)Ogłoszono nabory na działania środowiskowe dla mazowieckich samorządów (14 marca 2023)Program oczyszczania kraju z azbestu do zmiany. Jest apel gmin wiejskich (19 stycznia 2023)W Poznaniu rusza nabór wniosków do programu usuwania azbestu. Miasto pokryje 100 proc. kosztów demontażu (16 stycznia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony