Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.05.2024 20 maja 2024

Jak działa GZM? Ocena NIK pozytywna, ale z minusem

   Powrót       05 stycznia 2023       Planowanie przestrzenne   
Transport w Katowicach

Po niespełna 5 latach funkcjonowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) mamy pierwsze wyniki kontroli jej funkcjonowania. Weryfikacji podjęła się Najwyższa Izba Kontroli (NIK), która wzięła pod lupę zarówno Urząd Metropolitalny GZM, jak i Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach.

NIK pozytywnie oceniła sprawność i dopełnienie harmonogramów, ale przede wszystkim podniesienie jakości świadczonych usług publicznych, w szczególności transportowych. Po utworzeniu 1 lipca 2017 r. nowej JST, kluczowe wymogi organizacji publicznego transportu zbiorowego zostały zachowane, a całość przeszła sprawnie. Przeanalizowano m.in. zmiany w zatrudnieniu, które w ZTM wzrosło z 9 etatów w 2018 r. do 346 etatów w 2019 r. Było to uzasadnione przejęciem pracowników wcześniejszych podmiotów organizujących transport.

Sytuacja finansowa GZM w ocenianym okresie (2018-I kw. 2021) była korzystna. To właśnie potężne środki publiczne, którymi dysponuje metropolia były jednym z powodów kontroli NIK. Dochody wyniosły od 374 910,3 tys. zł w 2018 roku, przez 1 132 110,7 tys. zł w 2019, do 1 143 740,6 tys. zł w roku 2020. Zapewniły one pokrycie wszelkich wydatków, z nawiązką. Jak rozkładała się struktura? - Począwszy od 2019 r. dochody Metropolii w największej części (od 59,5% do 62,9%) związane były z realizacją zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego i składały się na nie wpłaty jednostek samorządu terytorialnego i wpływy z usług (głównie sprzedaży biletów). Jednocześnie największe wydatki dotyczyły zakupu usług związanych z obsługą linii komunikacyjnych (od 79,9% do 86,2%) – głosi raport.

Skąd minus?

NIK określiła podział zadań między dwoma jednostkami organizacyjnymi Metropolii nie był rzetelny. – Niektóre zadania realizowała jednostka, której formalnie zadań tych nie powierzono – czytamy w raporcie. Wspomniane jednostki to Urząd Metropolitalny GZM oraz Zarząd Transportu Metropolitalnego. Druga kwestia jest także formalna. Chodzi o brak formalnego włączenia gmin w kontrolę jakości prowadzonych usług transportowych, mimo iż były one zaangażowane finansowo w ten proces.

Kolejnym zastrzeżeniem była nieskuteczna ściągalność opłat od pasażerów jeżdżących na gapę. Nieściągnięte należności z tego tytułu pod koniec badanego okresu przekroczyły ćwierć miliarda złotych (261 067 tys. zł).

O inwestycjach w niskoemisyjny transport w raporcie się nie wspomina. Nie oznacza to jednak, że GZM nie działa na tym polu. Jak wspominał w wywiadzie Rafał Kręcisz, dyrektor departamentu transportu zeroemisyjnego w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, GZM jest bardzo aktywnym podmiotem w pozyskiwaniu środków na ten cel. Wśród wniosków GZM było dofinansowanie 55 autobusów zeroemisyjnych, w tym 20 wodorowych.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Środki z KPO na transport intermodalny. MI (17 maja 2024)Zwrot kosztów za przejazdy elektrykami. W Polsce jest ich już prawie 112 tys. (17 maja 2024)Zaostrzone przepisy o normach emisji CO2 dla pojazdów ciężkich przyjęte przez Radę UE (14 maja 2024)90 mln euro na wsparcie zrównoważonego rozwoju miast. Czas do 14 października br. (08 maja 2024)Spotkanie dot. regeneracji części samochodowych. GIOŚ i przedstawiciele branży (07 maja 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony