Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
17.05.2024 17 maja 2024

Nowoczesny zakład recyklingu opon w Pomorskiem

   Powrót       02 września 2015       Odpady   

Do 30 tys. ton opon rocznie może przerabiać zakład recyklingu opon i wyrobów gumowych Gumeko, który został uroczyście otwarty w środę w Rożentalu w gminie Pelplin (Pomorskie). Jest to największy i najbardziej nowoczesny w Polsce północnej tego typu zakład.

Budowa zakładu trwała około dwóch lat. Koszt realizacji projektu to ok. 25 mln zł, z czego ok. 10 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Projekt jako inwestycja w innowacyjne przedsięwzięcia jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Prezes Gumeko Sp. z o.o. Maciej Walder przekonuje, że zakład jest najnowocześniejszym tego typu zakładem recyklingu opon i wyrobów gumowych na terenie Polski; pod względem wielkości przerobu należy do największych w kraju. Zakład znajduje się na terenie o powierzchni ok. 2,5 ha w gminie Pelplin (Pomorskie). Docelowo ma zatrudniać ok. 30 osób.

Nie będzie procesów chemicznych ani szkodliwych emisji

Walder zapewnił, że w zakładzie nie będą się odbywać "żadne procesy chemiczne i nie będzie wytwarzał on szkodliwych emisji do atmosfery". - Cały proces technologiczny będzie procesem mechanicznym polegającym na podzieleniu opony na poszczególne jej trzy składniki (stal, włókna i guma) oraz na krojeniu i wygniataniu - tłumaczył. Dodał, że w produkcji zakładu nie będą też powstawać odpady technologiczne, ponieważ zużyte opony przeznaczone do recyklingu będą w całości wykorzystane.

Jak wyjaśnił, opona składa się ze stali (w ok. 15 proc.), włókien (ok. 25 proc.) i gumy (ok. 60 proc.). Odzyskana stal będzie przekazywana do hut, włókna będą przekazane zakładom produkującym wysokoenergetyczny materiał do palenia w piecach, natomiast z gumy powstanie granulat.

Granulat do budowy różnych nawierzchni

Guma z opon odzyskana w postaci granulatu o trzech wymiarach będzie wykorzystywana do budowy i produkcji np. nawierzchni obiektów sportowych, asfaltu wzbogaconego granulatem, elementów bezpieczeństwa drogowego, nawierzchni wokół basenów, przystanków tramwajowych i autobusowych czy ścieżek rowerowych.

Walder poinformował, że zakład ma podpisane umowy na dostawę opon z zakładami wulkanizacyjnymi, składowiskami odpadów oraz z zakładami przemysłu oponiarskiego. Ma przetwarzać opony pochodzące z terenu o średnicy ok. 100 km od Pelplina, m.in. z Trójmiasta.

Zużyte opony są jedną z większych, pod względem masy, grupą odpadów. W Europie powstaje obecnie około 3,8 mln ton zużytych opon rocznie. Unia Europejska wprowadziła zakaz składowania zużytych opon na wysypiskach śmieci i składowiskach odpadów oraz wprowadziła zasadę „poszerzonej odpowiedzialności producentów”, zgodnie z którą to producent bądź importer odpowiadają za wymagany poziom odzysku lub recyklingu opon. Aktualnie wynosi on dla odzysku 75 proc., a dla recyklingu - 15 proc. Nałożony przez unijne prawo obowiązek może być realizowany samodzielnie przez producenta, importera bądź za pośrednictwem organizacji odzysku. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

UE wzmacnia prawo karne dot. ochrony środowiska (08 maja 2024)Jest jednolity tekst rozporządzenia ws. przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (06 maja 2024)Dyrektywa azotanowa. Konsultacje publiczne ws. zmian (30 kwietnia 2024)Ambitne cele PPWR są osiągalne? Szwedzka instalacja rozdziela tworzywa na 12 frakcji (30 kwietnia 2024)Jednorazowe papierosy jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska produktów (29 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony