Urząd Morski w Szczecinie odebrał w środę zmodernizowane Kanały Piastowski i Mieleński na torze wodnym Świnoujście-Szczecin. Inwestycja za prawie 329 mln zł pozwoli w przyszłości pogłębić tor wodny do głębokości 12,5 metra.
Trwające ponad dwa i pół roku prace objęły modernizację ponad 13 km brzegów; wyprofilowano skarpy, umocniono je geowłókniną i ułożono narzut kamienny - poinformował Krzysztof Banach z firmy Ambermedia. Przebudowane skarpy brzegowe są jednocześnie skarpami toru wodnego.
W ramach prac zmodernizowano także towarzyszącą infrastrukturę. Powstało nowe nabrzeże techniczne, odtworzono inne nabrzeże, a także przełożono na ląd kabel światłowodowy, tworzący radarowy system zarządzania i kontroli ruchu statków.
Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm: Energopol-Szczecin i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Całkowity koszt projektu to blisko 329 mln zł, z czego dofinansowanie z UE to nieco ponad 256 mln.
Istotny projekt rozwojowy dla Szczecina
Podczas prac saperzy Marynarki Wojennej wydobyli i zneutralizowali bardzo dużo niewybuchów, które były pozostałością po intensywnych działaniach wojennych w tym rejonie podczas drugiej wojny światowej.
Zakończony etap modernizacji pozwoli pogłębić w przyszłości tor wodny Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra, a to z kolei poprawi dostępność i konkurencyjność szczecińskiego portu. Urząd Morski w Szczecinie przygotował już w tym celu m.in. studium wykonalności, a także dokumentację środowiskową.
W ubiegły poniedziałek przedstawiciele Szczecina, Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście i Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisali list intencyjny ws. współpracy przy pogłębieniu toru wodnego oraz akwenów portowych do 12,5 metra. Współpraca dotyczy budowy pól na terenie Ostrowa Mieleńskiego, na które odkładany będzie urobek z prowadzonych prac.
Pogłębienie toru wodnego to jednen z najważniejszych projektów rozwojowych dla Szczecina - ocenił prezydent tego miasta Piotr Krzystek. (PAP)