W wyniku prac modernizacyjnych śluza Stopień wodny Chróścice została przystosowana do III klasy drogi wodnej. Nowo wybudowany jaz klapowy poprawi niezawodność żeglugi, a także bezpieczeństwo powodziowe w regionie. Jest to kolejne innowacyjne rozwiązanie stosowane w ochronie przeciwpowodziowej na Opolszczyźnie.
Inwestycja została zrealizowana przez firmę Skanska w ramach współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej programu „Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych”, a jej wartość to niemal 80 mln zł.
Pierwszy raz w Polsce
W miejsce ponad stuletniego jazu stałego, zbudowano jaz ruchomy, który wyposażony jest w nowoczesny układ sterowania. Wykonano konstrukcję trzyprzęsłowego jazu klapowego o świetle 3 x 32 m i wysokości piętrzenia na progu 2,4 m. Budowa przebiegała 50 m powyżej piętrzącego jazu kozłowo-iglicowego. Pierwszy raz w Polsce podjęto się tak dużego wyzwania, bliskie sąsiedztwo istniejącego już obiektu wymagało specjalnych rozwiązań w czasie realizacji przedsięwzięcia.
– Trudnym technologicznie i logistycznie zadaniem była budowa samego jazu – informuje Bronisław Kapusta, kierownik budowy.
Położenie starego jazu musiało się odbyć zimą, gdy niska woda i zjawiska lodowe na rzece utrudniały pływanie jednostkom obsługującym budowę. Opady w pozostałych porach roku oznaczały większe przepływy na rzece. - Szybki nurt rzeki w bliskości piętrzącego jazu ograniczał nasze prace. Dalsze wzrosty stanów wody, zgodnie z instrukcją przeciwpowodziową, powodowały ich przerwanie, a nawet konieczność zalania dołu budowlanego, gdzie były prowadzone roboty – dodaje kierownik.
Nowoczesna i niezawodna konstrukcja
– To kolejne niezwykle istotne przedsięwzięcie RZGW we Wrocławiu, którego efektem jest zastąpienie archaicznego, bardzo niebezpiecznego w obsłudze, jazu kozłowo-iglicowego nowoczesną i niezawodną konstrukcją wyposażoną w automatycznie sterowane zamknięcia klapowe. Dzięki zastosowaniu takiej technologii uzyskaliśmy znaczne skrócenie czasu przywracania i likwidacji piętrzenia na jazie – mówi Edward Nawirski, dyrektor RZGW we Wrocławiu.
Inwestycja obejmowała również remont i modernizację awanportów (miejsc, w których oczekuje się na wpłynięcie do śluzy) i dalb cumowniczych (pali drewnianych, do których cumują statki oczekujące). Poprawiono także stan śluzy żeglugowej, poprzez przebudowę i remont głów, ścian i kanałów obiegowych oraz wymianę wyposażenia technologicznego.
Inwestycja ułatwi komunikację
Dla zwiększenia atrakcyjności terenów przybrzeżnych wybudowano ogólnodostępną, stalową kładkę dla pieszych wraz z podjazdami dla niepełnosprawnych, co zapewni komunikację między miejscowościami Chróścice i Narok. Dodatkowo wykonano przystanie, nabrzeże przeładunkowe oraz drogi dojazdowe z placami manewrowymi. W ramach kontraktu przeprowadzono remont istniejących oraz wykonanie nowych budynków dla personelu obsługującego stopień wodny. Inwestycja zapewni lepsze warunki dla żeglugi, a także przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa powodziowego, które na okolicznych terenach jest szczególnie istotne.
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog