Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.05.2024 13 maja 2024

Koalicja Klimatyczna o procesie legislacyjnym dotyczącym ustawy o efektywności energetycznej

Ustawa o efektywności energetycznej powinna jak najszybciej trafić do Parlamentu. W przeciwnym razie system białych certyfikatów wspierający inwestycje prooszczędnościowe zostanie wstrzymany.

   Powrót       18 marca 2015       Energia   

Polsce mogą również grozić kary za opóźnienie w implementacji dyrektywy o efektywności energetycznej.

Celem dyrektywy o efektywności energetycznej (2012/27/EU) jest zwiększenie oszczędności energii u jej odbiorców. Dyrektywa wymaga od państw członkowskich przyjęcia skutecznych mechanizmów wspierających wzrost efektywności energetycznej oraz wykazania w każdym roku kalendarzowym nowych oszczędności na poziomie 1,5%, w latach 2014-2020.

Spóźniona ustawa

Ministerstwo Gospodarki przekazało 6 marca projekt nowej ustawy o efektywności energetycznej do Stałego Komitetu Rady Ministrów. Komitet ma się nim zająć przed końcem marca. To poważne opóźnienie w pracach rządu, ponieważ termin implementacji dyrektywy do prawa krajowego minął 5 czerwca 2014 roku.

– Projekt ustawy o efektywności energetycznej musi jak najszybciej trafić do Sejmu, żeby ustawa na pewno została przyjęta jeszcze w tej kadencji. Aktualnie obowiązująca ustawa wygasza bowiem system białych certyfikatów z początkiem 2016 roku, co oznacza zatrzymanie wsparcia dla inwestycji w efektywność energetyczną w Polsce – mówi Agata Bator, radca prawny z Fundacji ClientEarth, członka Koalicji Klimatycznej.

Korzyści dla biznesu i środowiska

Organizacje pozarządowe pozytywnie oceniają propozycję reformy systemu białych certyfikatów zaproponowany w nowej regulacji.

– Przewidziany w ustawie system wsparcia efektywności energetycznej ma być dostępny dla wszystkich przedsięwzięć spełniających wymogi formalne, co sprawi, że inwestor nie będzie już musiał startować w długotrwałych przetargach organizowanych przez URE – wyjaśnia Bator.

Nowy projekt znosi także opłaty zastępcze jako alternatywę dla realizowania inwestycji proefektywnościowych. Dzięki temu możliwe będzie realne zmniejszenie zużycia energii – z korzyścią dla biznesu, środowiska i bezpieczeństwa energetycznego państwa – dodaje.

(Źródło: Koalicja Klimatyczna. Śródtytuły od redakcji)(1)

Przypisy

1/ Koalicja Klimatyczna:
http://www.koalicjaklimatyczna.org/lang/pl/page/aktualnosci/id/2/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Potrzeba digitalizacji usług sieciowych. Ze sprawozdania Prezesa URE 2023 (13 maja 2024)Rada ministrów przyjęła projekt ustawy dot. cen energii (08 maja 2024)Już dziś w życie wchodzi REMIT II. Co niesie ze sobą rozporządzenie? (07 maja 2024)Kraje G7 zobowiązały się do stopniowego wyeliminowania produkcji energii z węgla do 2035 r. (06 maja 2024)Polskie cele redukcji emisji poniżej unijnego 17,7%. Komisja Europejska a NECPS (30 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony