Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Potrzebujemy więcej samorządów w polityce klimatycznej

Niezbędne jest szybkie wypracowanie narzędzi prawnych, które umożliwią samorządom działanie w zakresie poprawy jakości powietrza. Chodzi nie tylko o nowe regulacje, ale także lepsze wykorzystanie tych już istniejących – alarmują eksperci.

   Powrót       08 grudnia 2016       Ryzyko środowiskowe   

Redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz innych zanieczyszczeń powietrza coraz częściej staje się priorytetem działań władz lokalnych. Niezbędne jest jednak w tym zakresie wsparcie ze strony instytucji centralnych i agencji rządowych. Bez współpracy rządu z samorządami nie będzie możliwe osiągnięcie celów, które Polska zaakceptowała na poziomie międzynarodowym w ramach Porozumienia Paryskiego, a także w ramach pakietu energetyczno-klimatycznego UE na rok 2030 – przyznali zgodnie uczestnicy zorganizowanej w środę w Warszawie konferencji „Budowa gospodarki niskoemisyjnej – praktyka na poziomie lokalnym w Polsce I w Niemczech”.

Więcej lokalnej polityki transportowej

Głównymi instrumentami samorządów lokalnych w zakresie ochrony powietrza i klimatu jest dziś uprawnienie do opiniowania przygotowywanych na szczeblu wojewódzkim i powiatowym programów ochrony środowiska. Nowym narzędziem, w którym eksperci pokładają duże nadzieje ma być sporządzanie Planów Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN), które powinny stanowić praktyczną realizację ogólnie zapisanych w Narodowym Programie Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej celów. Z praktycznym wykorzystywaniem przewidzianych prawem narzędzi bywa już jednak różnie. Należy pamiętać, że na gminy nie nałożono obowiązku sporządzania PGN. W większości przypadków, jak wskazują eksperci, były one opracowane głównie po to, aby gminy mogły skorzystać ze środków unijnych. W takich miejscach z planami nie wiązano zbyt dużych nadziei. Istnieje ponadto szereg barier, które wręcz uniemożliwiają skuteczną realizację polityki klimatycznej na szczeblu lokalnym. - Utrudnieniem dla gmin jest chociażby brak regulacji pozwalających im na określanie stref ograniczonego transportu, wprowadzania zakazów wjazdu do określonych części miasta czy ustalania wysokości opłat za parkowanie – mówi dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW i wiceprezes Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.

Nowe pytania, nowe odpowiedzi

Dobrych przykładów współpracy pomiędzy szczeblem samorządowym a centralnym dostarczają z kolei Niemcy. Pomimo znaczących różnic ustrojowych (Niemcy są krajem związkowym, gdzie wchodzące w skład federacji podmioty mają przyznany spory zakres autonomii decyzyjnej), wiele wykorzystywanych tam narzędzi mogłoby z powodzeniem funkcjonować także w Polsce. W przypadku polskich gmin współpraca z instytucjami państwowymi ogranicza się zwykle do wsparcia finansowego. Tymczasem niemieckie instytucje rządowe oferują również pomoc ekspercką i biorą udział w pracach powoływanych przez samorządy zespołów doradczych.

Wypracowanie nowych narzędzi realizacji gospodarki niskoemisyjnej wymuszają także podejmowane na szczeblu międzynarodowym zobowiązania. - Po szczycie klimatycznym w Marrakeszu mamy nową strukturę Porozumienia Paryskiego. Opracowanie swoistej mapy drogowej osiągania celów polityki klimatycznej było sygnałem politycznym, że umawiające się strony podtrzymują deklaracje sprzed roku – mówiła podczas debaty Anke Konrad, kierownik Wydziału Ekonomicznego Ambasady Niemiec w Polsce.

Niemcy, które w przyszłym roku są gospodarzami szczytu klimatycznego są przekonani, że kluczowy dla realizacji postanowień paryskich będzie organizowany w 2018 r. w Polsce COP 24.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Robocza wersja zintegrowanego planu zarządzania Puszczą Białowieską przekazana do UNESCO (25 marca 2024)PSE: Grzegorz Onichimowski nowym prezesem zarządu (01 marca 2024)Krzysztof Bolesta sekretarzem stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (05 lutego 2024)Prof. Robert Czerniawski powołany na stanowisko dyrektora IMGW-PIB (31 stycznia 2024)Maciej Bando dołącza do kierownictwa Ministerstwa Klimatu i Środowiska (30 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony