Etykieta Koalicji 5 Frakcji(1) to ustandaryzowany system oznakowania, który wskazuje konsumentowi, jak segregować odpady opakowaniowe. Jest efektem współpracy producentów, sieci handlowych, miast oraz organizacji pozarządowych. Cel: zwiększyć poziom odzysku surowcowego, z horyzontem 2035 r., kiedy to poziom recyklingu odpadów ma wynosić nie mniej niż 65 proc.
Czytaj: Jak segregować? Popularna sieć sklepów wprowadza oznaczenia dla opakowań
Ruszył pilotaż
W marcu br. należący do Koalicji Carrefour Polska pilotażowo wprowadził na 20 wybranych produktach marki własnej wspomniany jednolity system piktogramów. - To kończy ponad dwuletni okres naszych prac obejmujący m.in.: analizę różnych raportów, konsultacje z ekspertami czy w końcu badanie naszego oznakowania wśród konsumentów – tłumaczy Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji.
Czytaj: Ekoprojektowanie opakowań, to nie takie proste
Co szczególnego w tej etykiecie?
System etykiet zawiera informacje o różnych częściach opakowania (jeśli jest to konieczne). Konsument jest poinstruowany, w jaki sposób przygotować dany element przed wyrzuceniem oraz do którego pojemnika powinien trafić. Etykiety zostały stworzone we współpracy z ekspertami odzysku opakowań, aby zapewnić konsumentom spójne i przejrzyste informacje na temat recyklingu na opakowaniu.
- Bez prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych nie ma odpowiedniej jakości surowca trafiającego do recyklera. Przykładowo – kartonowe pudełko po kontakcie z resztkami maślanki czy szklany słoik wymieszany z potłuczoną szklanką – są istotnym barierami do zawracania surowca, czy często wręcz uniemożliwiającymi nadanie surowcowi drugiego życia. Jest to zatem nie tylko aspekt ekologiczny, ale i ekonomiczny – przekonuje Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A, współtwórca i ekspert Koalicji.
Zobacz reportaż: Koalicja 5 frakcji przedstawia: Fakty i mity na temat gospodarki odpadami
Katarzyna ZamorowskaDyrektor ds. komunikacji