Zbliża się Dzień Bez Śmiecenia – edukacyjna kampania społeczna poświęcona świadomej segregacji odpadów i ekologicznemu stylowi życia. Od 15 lat organizator akcji, Rekopol, pokazuje, że segregacja naprawdę ma sens. Hasło tegorocznej kampanii „Odpady to nie śmieci - to surowce! #WidzęWięcej”.
11 maja planowana jest jubileuszowa retrospekcja – powrót do najważniejszych zasad i inspirujących ciekawostek – po to, by każdy uczestnik mógł z pełną odpowiedzialnością stwierdzić #WidzęWięcej!
Celem akcji jest propagowanie prawidłowych zasad segregowania odpadów opakowaniowych, promowanie proekologicznych postaw i ochrony środowiska. Rekopol uczy przede wszystkim świadomej segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i uświadamia że nasze odpady to wartościowe surowce wtórne.
Jak można się włączyć?Inicjatywa młodzieżowa
DZIEŃ BEZ ŚMIECENIA to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. Pomysł został wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą organizacje odzysku działające w ramach systemu Zielonego Punktu).
Dotychczasowy bilans kampanii:
- kilkadziesiąt przydatnych materiałów edukacyjnych, jak infografiki, tablice informacyjne, filmy, quizy, krzyżówki oraz 15 kartek elektronicznych,
- ponad 1 120 000 osób zaangażowanych w działania,
- ponad 2 000 000 odbiorców każdego roku,
- 5 300 fanów na Facebooku, zasięg postów przekraczał nawet 40 tys. użytkowników,
- dziesiątki akcji towarzyszących: warsztaty edukacyjne, szkolenia, konkursy, gry terenowe, sprzątanie terenów, pikniki czy ekofestyny.
Zero plakatów i ulotek – w zamian, okazjonalna kartka elektroniczna. Kartkę może wysłać każdy - do swojej rodziny, znajomych, ale i partnerów, kontrahentów czy współpracowników. Atrakcyjna forma informuje o akcji i zachęca do przeczytania ciekawostek i informacji na temat segregowania odpadów. Wszystko po to, by jak najwięcej osób mogło poznać i stosować zasady selektywnej zbiórki.
Materiały edukacyjne są dostępne bezpłatnie na stronie www.dzienbezsmiecenia.pl i fanpage'u www.facebook.com/dzienbezsmiecenia.
Dlaczego warto?
W 2020 roku aż 37 proc. Polaków uważało, że to my – ludzie, mamy najbardziej niszczący wpływ na środowisko(1), a 40 proc. z nas uznaje problem zanieczyszczenia środowiska odpadami za jedno z największych wyzwań środowiskowych we współczesnym świecie(2).
Kiedy Rekopol zaczął kampanię w 2007 roku w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku - 12 753 tys. ton. Ile zebrano selektywnie? W 2007 roku było to 513 tys. ton, a w 2019 już 3 977 tys. ton. Jest to zauważalny wzrost, w którym takie kampanie jak Dzień Bez Śmiecenia mają swój udział. Niemały wpływ na to, mają tu działania gmin i przedsiębiorców, którzy ze względu na szczegółowe wytyczne legislacyjne są zobowiązani do osiągania rosnących poziomów recyklingu odpadów poszczególnych frakcji. Dlatego nie tylko owe obowiązki realizują, lecz także aktywnie włączają się w szerokie działania edukacyjne. Wiele jednak brakuje do ideału (a nawet – wymaganego unijnymi celami poziomu) stąd każde ręce na pokładzie, każda aktywność się liczy.
Dołącz do dziesiątek tysięcy tych, którzy segregują i mówią #WidzęWięcej.
Już segregujesz? Inspiruj bliskich! Pomóż im zobaczyć ogrom surowców, które drzemią w opadach!