Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Polska popiera neutralność klimatyczną UE, ale...

   Powrót       26 maja 2021       Ryzyko środowiskowe   

Podczas posiedzenia Rady Europejskiej (25 maja 2021 r.) na konferencji prasowej przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen potwierdziła, że żaden kraj UE nie kwestionuje już unijnego celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.

- Powinniśmy zatem ogłosić sukces i cieszyć się z tego faktu, że Polska przestała być w końcu jedynym krajem, który nie podpisał się pod celem UE. Jednak w praktyce na szczycie zostało potwierdzone coś, co powinno być oczywiste od samego początku. Polski rząd niepotrzebnie marnował czas, realnie deprecjonował swoją pozycję na międzynarodowej arenie politycznej. Co więcej, ośli upór rządu położył na szali unijne fundusze – gdyby rząd formalnie nie potwierdził, że zgadza się z unijnym celem osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2050, polskie regiony węglowe mogłyby stracić połowę środków z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji – zaznacza Anna Ogniewska z Greenpeace Polska, ekspertka Koalicji Klimatycznej.

Zobacz: Wszystko o negocjacjach klimatycznych

W ocenie Koalicji Klimatycznej premier Mateusz Morawiecki nadal robi wszystko, by nadwątlać ten wizerunek z jednej strony akceptując konkluzje Rady, a z drugiej – planując spotkanie z szefową KE poświęcone zastrzeżeniom Polski wobec nowych celów klimatycznych i ich realizacji. Zamiast pozytywnie mówić o szukaniu rozwiązań, mówi o zagrożeniach i obiekcjach – to nie jest najbardziej skuteczna postawa negocjacyjna.

Wyrok TSUE w sprawie odkrywki węgla brunatnego Turów

Dodatkowo, ze szczytem zbiegła się decyzja Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotycząca skargi Republiki Czeskiej dotyczącej negatywnego wpływu kopalni na rejony przygraniczne. 21 maja br. Trybunał podjął decyzję o zastosowaniu środka zabezpieczającego w postaci nakazu natychmiastowego wstrzymania pracy odkrywki węgla brunatnego Turów. Przy okazji szczytu, przedstawiciele strony polskiej i czeskiej prowadzili rozmowy mające na celu rozwiązanie sytuacji kryzysowej, które przeplatane były sprzecznymi ze sobą wypowiedziami premierów obu państw.

- Oba te przypadki obnażają nieudolność i chaotyczność polskiej polityki klimatycznej i energetycznej oraz nonszalanckie bagatelizowanie problemów. Zamiast realnie włączyć się w unijną politykę klimatyczną od samego początku i szukać jak najlepszych rozwiązań dla Polski i jej obywateli, konieczne były sprzeciwy i przekładanie formalnego potwierdzenia do momentu, kiedy już nie było wyjścia. Zamiast wyjść naprzeciw żądaniom strony czeskiej, doprowadzono do sytuacji krytycznej, która mogłaby doprowadzić do dramatycznych konsekwencji dla regionu i jego mieszkańców. Polski rząd wciąż zajęty jest panicznym gaszeniem ognia, który co rusz się pojawia, zamiast ugasić prawdziwe źródło pożaru, którym jest brak daty odejścia Polski od węgla i brak planu transformacji energetycznej – dodaje Ogniewska.

Czytaj: Nie ma sprawiedliwej transformacji energetycznej bez wyznaczenia daty odejścia od węgla

Źródło: Koalicja Klimatyczna

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zdekarbonizowane budownictwo na horyzoncie. Przyjęto dyrektywę EPBD (16 kwietnia 2024)Miliony przyszłych ofiar potentatów branży naftowo-gazowej? Pytania o Shell, BP i innych (05 kwietnia 2024)Zielona dyplomacja priorytetem politycznym Unii. Konkluzje Rady UE (19 marca 2024)Konsultacje Komunikatu KE na temat trajektorii dochodzenia do neutralności klimatycznej w 2050 r. (08 marca 2024)Jak startupy mogą pomóc firmom i branżom w walce ze zmianami klimatu? Nie zmarnujmy 2024 r. (04 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony