Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Sieć energetyczna miast za słaba do rozwoju transportu elektrycznego

   Powrót       29 czerwca 2015       Planowanie przestrzenne   

Rozwój transportu elektrycznego w Polsce będzie wymagał zmiany myślenia w zakresie ładowania aut. Będą one ładowane przeważnie w nocy, więc w infrastrukturę będzie trzeba wyposażyć większość miejsc postojowych – powiedział Jacek Łukaszewski, prezes Schneider Electric.

Jak mówi przedstawiciel firmy, która specjalizuje się m.in. w zarządzaniu energią i działa w ponad 100 krajach, samochody elektryczne to jedna z technologii przyszłości, która prędzej czy później się rozwinie, choć trudno na razie przewidzieć, w jakim stopniu.

Podkreśla on, że koncepcja ta wymaga jednak zmiany myślenia w zakresie ładowania aut. Auto spalinowe tankuje się na stacji benzynowej, poświęcając na to 10-15 minut. Auta elektryczne natomiast, podobnie jak telefon komórkowy, będą ładowane wtedy, kiedy nie będą używane, czyli podczas postoju. - A trzeba zauważyć, że przez większość czasu większość samochodów stoi – dlatego w infrastrukturę ładowania należy wyposażyć przeważającą część miejsc postojowych – argumentował Jacek Łukaszewski.

Infrastruktura energetyczna nie ma potrzebnych rezerw

Wymagać to będzie ogromnego rozwoju infrastruktury energetycznej miast. - Na dziś infrastruktura ta nie jest przystosowana do takich obciążeń, np. nie wystarczyłaby do tego, aby 10 proc. samochodów w Warszawie stanowiły pojazdy elektryczne. Stołeczne centrum handlowe Złote Tarasy musiałoby w tej sytuacji oferować 10 proc. miejsc parkingowych wyposażonych w miejsca do ładowania. Tymczasem instalacja energetyczna tego centrum nie ma takich rezerw, bo gdy ją projektowano, nikt rozwoju transportu elektrycznego nie przewidywał – powiedział prezes.

Napęd elektryczny, ogniwa paliwowe i rozwiązania hybrydowe są najbardziej ekonomicznymi i ekologicznymi modelami zasilania pojazdów. Jednym z problemów jest brak infrastruktury ładowania, a nie wszyscy inwestorzy są skłonni wziąć na siebie ryzyko jej budowy bez zauważalnej popularności takich pojazdów.

Transport elektryczny jest najbardziej rozwinięty w Norwegii (tu udział aut elektrycznych w rynku nowych samochodów wynosi 12,5 proc.). W całej Europie sięga on zaledwie 0,5 proc.

Ewa Szekalska: Dziennikarz Eco-MiastoTekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Teraz Środowisko jest wieloletnim patronem medialnym projektu.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony