Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Wrocław: Autobusy elektryczne z dofinansowaniem ponad 46 mln zł

   Powrót       29 września 2021       Planowanie przestrzenne   

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) we Wrocławiu otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dofinansowanie w wysokości ponad 46 mln zł na zakup 11 autobusów elektrycznych oraz stworzenie systemu ładowania tych pojazdów i przeszkolenie grupy pracowników. Umowa dotycząca udzielenia wsparcia finansowego została podpisana 27 września 2021 r. w siedzibie wrocławskiej spółki z udziałem prezesów NFOŚiGW Macieja Chorowskiego oraz MPK Wrocław Krzysztofa Balawejdera.

Korzystając z programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, wrocławska spółka MPK planuje zakup 11 autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym. Nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy, których długość ma wynosić 18 m, skierowane zostaną do przewozu pasażerów na wytypowanej linii komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Projekt przewiduje także zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK: systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW na pętli przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu. Przedsięwzięcie dofinansowane przez NFOŚiGW zakłada także przeprowadzenie szkolenia dla 25 kierowców i 18 mechaników w zakresie obsługi „elektryków” i sprzętu do ich zasilania.

Wrocławskie MPKna zakup elektrycznych autobusów oraz utworzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do ich obsługi i szkolenia pracowników otrzyma z NFOŚiGW niemal 32,5 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz ponad 13,8 mln zł pożyczki. Łącznie dofinansowanie wyniesie przeszło 46,2 mln zł, co obejmuje całkowity planowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia. Poza dostawami pojazdów elektrycznych (kat. M3-BEV – Battery Electric Vehicle) i wymaganego sprzętu technicznego, projekt przewiduje przeprowadzenie szeregu prac montażowych i budowlanych, w tym poprowadzenie linii kablowych zasilających punkty ładowania, budowę bramownicy, stacji transformatorowych, słupa pantografu i linii światłowodowej oraz instalację urządzeń monitoringu wizyjnego.

Wdrażany przez nas program „Zielony Transport Publiczny” to inwestycja nie tylko w zeroemisyjną flotę, ale także w rozbudowę infrastruktury ładowania – kluczowej dla zwiększenia tempa elektyfikacji transportu miejskiego. Przede wszystkim jednak ekologiczny transport to inwestycja w zdrowie i lepszą jakość życia w takich miastach jak Wrocław – zaznacza prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski.

Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. W ostatnich trzech latach doprowadziliśmy do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych wśród dużych miast w Polsce. Dziś stawiamy kolejny krok ku nowoczesności. Dziękujemy naszym partnerom z NFOŚiGW za współpracę w zakresie budowania we Wrocławiu jeszcze bardziej ekologicznego transportu. Doceniamy także wsparcie każdego, niezależnie od poglądów, kto przyczynił się do realizacji tego projektu – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Pojazdy o których mowa będą obsługiwały linię K, kursującą na trasie Kamieńskiego – Gaj – zdradza Krzysztof Balawejder.

Prezesi MPK i NFOŚiGW podpisali umowę w parku kieszonkowym na terenie należącym do wrocławskiego przewoźnika. Ogródek powstał na części parkingu MPK. Spółka posadziła w tym miejscu kilkaset różnych roślin a przestrzeń jest otwarta dla wszystkich mieszkańców jako miejsce relaksu i spotkań.

Czytaj: Wrocław i jego „Polityka zieleni bez granic”: strategia, realizacja i ewaluacja

Projekt MPK we Wrocławiu ma być zrealizowany do 30 kwietnia 2024 r. Jego efektem ekologicznym będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery (976,91625 Mg/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (2,07380 Mg/rok), a także obniżenie emisji pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,03101 Mg/rok).

Źródło: NFOŚiGW

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Augustów: 10,6 mln zł na bezemisyjne autobusy (23 marca 2023)Warszawa: Dofinansowanie z NFOŚiGW na 12 kolejnych autobusów elektrycznych (23 stycznia 2023)Świdnik: Dofinansowanie na trzy autobusy wodorowe i stacje do ładowania pojazdów elektrycznych (05 grudnia 2022)Muszyna: Dofinansowanie na 5 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (24 listopada 2022)Dolny Śląsk: Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego (14 listopada 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony