© Stena Recycling
Jednym z największych wyzwań wynikających z elektryfikacji społeczeństwa, jest bezpieczne zarządzanie zużytymi bateriami litowo-jonowymi w obiegu zamkniętym.
Aby temu sprostać Stena Recycling tworzy obecnie w Europie siedem nowych centrów baterii i akumulatorów, w których przemysłowe baterie będą bezpiecznie zbierane, rozładowywane i demontowane. W recyklingu tego rodzaju materiałów nazywamy to Fazą 1.
Mając na uwadze wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie o 43 proc. w 2020 roku oraz spodziewany niemal dziesięciokrotny wzrost liczby baterii i akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych w ciągu kolejnej dekady, zasadnym jest pytanie o dostępność zasobów. Przejście na zasilanie akumulatorowe spowodowało olbrzymi popyt na strategiczne i nieodnawialne zasoby, takie jak kobalt i lit. Trwa wyścig o ich wydobycie, ale to w znalezieniu bezpiecznych metod odzyskania tych cennych zasobów (by można je było wykorzystywać wielokrotnie), leży istota problemu. Dlatego Stena Recycling intensyfikuje swoje działania na rzecz recyklingu baterii elektrycznych i buduje nowy zakład recyklingu baterii litowo-jonowych w Halmstad(1).
Nowy zakład - nowe możliwości
W nowym zakładzie Stena Recycling dedykowanym Fazie 2, będzie można przetwarzać 95 proc. baterii i akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych. Do zakładu trafią i zostaną poddane recyklingowi również baterie ze smartfonów, elektronarzędzi, sprzętu AGD i innych produktów elektronicznych.
Współpraca między Stena Recycling a Johnson Matthey pozwoli na zapewnienie wysokiej jakości surowców pochodzących ze zużytych baterii i akumulatorów, które następnie będą mogły być ponownie wprowadzone do obiegu. W tym celu, na skalę przemysłową, zostanie wdrożony proces bezpiecznego, mechanicznego demontażu akumulatorów. Proces dostarczy przetworzone tworzywo sztuczne i aluminium, ale także, co najważniejsze - wysokiej jakości czarną masę – czyli odzyskane zasoby krytyczne jak lit, kobalt i nikiel. Będzie je można wykorzystać w produkcji nowych baterii i akumulatorów. Takie podejście – od recyklingu wycofanego z eksploatacji produktu po wykorzystanie w produkcji materiałów z niego pochodzących – pozwala na zamknięcie obiegu w łańcuchu dostaw.
- Jest wielu graczy, którzy chcą wejść na ten rynek, ale niewielu ma możliwości Stena Recycling oparte na naszej istniejącej infrastrukturze, bazie klientów, wiedzy i doświadczeniu. Dzięki tej inwestycji robimy krok w kierunku stania się jednym z wiodących europejskich graczy w recyklingu baterii – wskazuje Fredrik Pettersson, dyrektor generalny Stena Recycling w Szwecji.
Dodaje przy tym, że potrzeba nowych rozwiązań w zakresie recyklingu baterii i akumulatorów oraz projektowania produktów o obiegu zamkniętym jeszcze nigdy nie była tak wielka.
Poznaj przyszłość recyklingu baterii – bezpłatne webinarium
Podczas 90-minutowego wydarzenia, transmitowanego na żywo z zakładu Stena Nordic Recycling Center w Szwecji będzie można poznać proces recykling baterii od kuchni. Uzyskać odpowiedź na pytania: jak wygląda proces recyklingu teraz, a jak będzie w przyszłości oraz jak zbudować cyrkularne modele biznesowe? Eksperci i partnerzy Stena Recycing przedstawią najnowsze analizy oraz odpowiedzą na nurtujące pytania. Webinarium odbędzie się 30 listopada, zapisy tutaj: https://www.stenarecycling.pl/campaigns/future-of-battery-recycling/
Zapraszamy.
Czytaj: Nowe zasady magazynowania odpadów od stycznia 2021
Artykuł powstał we współpracy z firmą Stena Recycling.