W ramach opisywanej już przez nas reformy systemów transportowych w Unii Europejskiej ma zostać zwiększony dostęp do danych o ruchu. Szerszy więc będzie również zakres ich raportowania. Nowe przepisy mają przyczynić się do integracji transportu publicznego z taksówkami i pojazdami wypożyczanymi prywatnie (ang. PHV, Private Hire Vehicles).
Samorządowcy włączeni do raportowania
Istotną zmianą jest ujednolicenie systemu raportowania. Jak wskazuje jeden z urzędników Komisji Europejskiej w rozmowie z redakcją Teraz Środowisko, zmiana usprawni realizację obowiązków sprawozdawczych i ograniczy związane z nimi koszty. - System, oparty na wspólnym wzorze i wspólnych kluczowych wskaźnikach wykonania, ułatwi również analizę i porównywanie sprawozdań. Przewidziano także zwiększenie ilości gromadzonych danych, ponieważ władze lokalne będą musiały połączyć swoje dotychczasowe działania w zakresie gromadzenia danych z Krajowym Punktem Kontaktowym – dodaje informator. - Oznacza to, że konieczna jest koordynacja między szczeblem krajowym a lokalnym w odniesieniu do tego, jakie dane są gromadzone i w jaki sposób można je udostępnić do ponownego wykorzystania – wyjaśnia.
Czytaj: Temat Miesiąca: Transport przyszłości
W wytycznych Komisji Europejskiej(1) wyjaśniono, w jaki sposób przepisy rynku wewnętrznego powinny być stosowane w odniesieniu do taksówek i prywatnych wypożyczalni pojazdów. Odniesiono się też do statusu pracowników (np. firm takich jak rozpoznawalna sieć Uber czy Bolt). W kontekście wypożyczalni, przykładowo, odradza się wprowadzanie regulacji prowadzących do pustych przebiegów. Chodzi tutaj np. o obowiązek powrotu do garażu pomiędzy przejazdami (wypożyczalnie) czy ograniczenia geograficzne uniemożliwiające kierowcom zabieranie pasażerów w podróż powrotną z odległych miejsc. KE zachęca do "łączenia" pasażerów czy integracji z transportem publicznym i aktywną mobilnością.
Integracja systemów
Nowe środki mają m.in. wspomóc działanie systemów i usług informacyjnych dotyczących transportu. – Pozwolą też lepiej ukazać lokalną politykę (np. strefy niskoemisyjne, strefy dla pieszych, strefy szkolne itp.) za pośrednictwem usług informacji o ruchu drogowym – wskazuje rozmówca redakcji. Efektem ma być poprawa przestrzegania przepisów i bezpieczeństwa ruchu.
Co będzie największym wyzwaniem dla samorządowców? - Dopilnowanie, by ich obecne działania w zakresie gromadzenia danych i cyfryzacji (np. monitorowanie ruchu drogowego, dostarczanie cyfrowych przepisów i ograniczeń itp.) odbywały się z zastosowaniem wymaganych standardów europejskich oraz koordynacja wysiłków, by uniknąć mozaiki danych niskiej jakości – wskazuje rozmówca Teraz Środowisko.
Regulacje będą obowiązywać już za trzy lata (wejście w życie przepisów. planowane jest na styczeń 2025 r.). Jak czytamy w komunikacie KE(2), do tej pory władze i zarządcy dróg byli zobowiązani do udostępniania analogicznych danych o transeuropejskiej sieci drogowej, autostrad i innych stref priorytetowych. Omawiana zmiana rozszerza ten obowiązek na drogi regionalne i miejskie oraz dodaje nowe rodzaje danych, takie jak ograniczenia dostępu pojazdów.
Redaktor naczelna, sozolog Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.
Przypisy
1/ Pełna treść wytycznych dostępna tutaj:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022XC0204%2803%292/
https://transport.ec.europa.eu/news/european-commission-adopts-new-initiatives-sustainable-and-smart-mobility-2022-02-02_pl