Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Katowice przechodzą smart rewolucję

   Powrót       13 kwietnia 2022       Zrównoważony rozwój   

Działania „smart" wdrażane są w Katowicach w wielu obszarach. Jednymi z istotniejszych elementów są ekologia, walka z niską emisją, transport i nowe technologie. Miasto stawia na rozwój pod znakiem smart.

Wśród tych nowatorskich rozwiązań jest między innymi działający od początku 2017 roku Katowicki Inteligentny System Monitoringu i Analizy (KISMiA). To niemal 300 kamer – zarówno obrotowych, jak i rejestrujących stały obszar – połączonych w jedną sieć, obsługiwaną przez dedykowane oprogramowanie. Zastosowana technologia informatyczna wspomaga wykrywanie zdarzeń, takich jak np. kolizja pojazdów czy zbiegowisko ludzi i jeśli tylko oko kamery wychwyci takie zdarzenie to system powiadamia o nim dyspozytorów.

Katowicki Inteligentny System Monitoringu i Analizy wspiera także kontrolę dróg w mieście. Punkty kamerowe LPR (Licence Plate Recognition), umieszczone na bramownicach wjazdowych do miasta, nie monitorują prędkości samochodów w mieście, ale służą monitorowaniu natężenia ruchu kołowego na głównych arteriach drogowych Katowic.

Priorytet dla transportu publicznego i komunikaty dla kierowców

W niedalekiej przyszłości Katowice zyskają kolejne inteligentne narzędzie, usprawniające poruszanie się po miejskiej infrastrukturze. W trakcie realizacji jest Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Drogowym (ITS). ITS, wykorzystując kamery monitorujące sytuację na drogach, będzie analizował natężenie ruchu i dostosowywał pracę sygnalizatorów świetlnych. Co ważne, ma być nastawiony na umożliwianie priorytetowego przejazdu pojazdom komunikacji publicznej – zarówno autobusom, jak i tramwajom. To jednak nie jedyne funkcje systemu. – Ponadto dużym udogodnieniem dla kierowców będzie pojawienie się 17 tablic informacyjnych VMS, tzw. znaków zmiennej treści. Zostaną one zlokalizowane w newralgicznych punktach miasta, co umożliwi kierowcom decyzję o zmianie wyboru trasy dojazdu do centrum miasta np. w przypadku wypadku bądź korków – informuje Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów Katowice.

Czytaj też: Szykuje się reforma systemów zarządzania transportem

Planowany efekt to z jednej strony wygodniejsze poruszanie się transportem zbiorowym, z drugiej upłynnienie ruchu. Ważny jest również aspekt ekologiczny w postaci zmniejszenia ilości spalin emitowanych do atmosfery i zmniejszenia hałasu. Planowana wartość projektu wynosi ponad 85 mln zł, z czego przeszło 67 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.Zakończenie budowy systemu przewidywane jest w drugiej połowie przyszłego roku.

Nowy wymiar parkowania

Przy ul. Tylnej Mariackiej zakończyło się przygotowywanie fundamentów urządzeń pierwszego w Katowicach parkingu automatycznego. Trwają też prace związane z przebudową układu komunikacyjnego. Choć sposób funkcjonowania parkingu automatycznego może wydawać się skomplikowany, to jednak urządzenie zostało zaprojektowane tak, by korzystanie z niego było dla kierowców proste i bezpieczne. – Specjalny osprzęt, jak m.in. czujniki optyczne i światła ostrzegawcze, pomaga w poprawny sposób ustawić pojazd na platformie, podobnie jak ma to miejsce w przypadku korzystania z myjni automatycznej. Dzięki temu auto będzie mogło zostać w bezpieczny sposób umieszczone nad ziemią. Przy odbiorze samochodu, po uiszczeniu opłaty za parkowanie urządzenie automatycznie sprowadzi pojazd i umożliwi opuszczenie parkingu. Dodatkowo, automatyczny parking ma być objęty monitoringiem, a nad bezpieczeństwem będą czuwać dyspozytorzy – mówi Agnieszka Dutkiewicz zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A. – pełniącej funkcję inwestora zastępczego.

Inwestycja za ponad 20 mln zł powinna zostać przekazana do użytku kierowców pod koniec bieżącego roku. W wyniku realizacji inwestycji zamontowane zostaną dwa zespoły maszyn - jeden o długości ponad 67 m, a drugi o długości ponad 45 m. Łącznie pomieszczą 240 samochodów. Co ciekawe, dzięki wysokości urządzeń, która wynosi 17 m, infrastruktura może również pełnić funkcję ekranów akustycznych, ograniczając przedostawanie się dźwięku pobliskich torów kolejowych do tej części Śródmieścia.

Technologia pomaga oszczędzać

System monitorowania mediów i wody (SMiS) obejmuje m.in. liczniki energii elektrycznej, liczniki energii cieplnej, wodomierze, regulatory węzłów cieplnych, regulatory central wentylacyjnych, regulatory kotłowni oraz dodatkowe czujniki parametrów powietrza w budynkach użyteczności publicznej. System został uruchomiony w listopadzie 2021 r. – w 61 obiektach, takich jak budynki Urzędu Miasta. obiekty sportowe Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, ale również budynki żłobka miejskiego, szkoły czy jednostki kultury. Dodatkowo w Biurze Zarządzania Energią uruchomiono stanowisko Lokalnego Operatora Systemu.

W kierunku lepszej przyszłości

To nie jedyne rozwiązania, z których można korzystać w Katowicach. Miasto konsekwentnie rozwija ofertę miejskich wypożyczalni rowerowych, a w Strefie Płatnego Parkowania wyznaczyło „koperty" przeznaczone pojazdom, udostępnianym w ramach carsharingu. Dobrze rozwinięte są również sieci elektrycznych skuterów i hulajnóg. Ekologiczny transport wspiera ponadto rozbudowana infrastruktura stacji ładowania samochodów elektrycznych. Katowice jako pierwsze miasto w Polsce wypełniło zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zakresie infrastruktury ładowania. W mieście działa blisko 150 punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Źródło: UM Katowice

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Przyszłość Miast w Polsce: XVII Smart City Forum (16 listopada 2023)Już jest program 13. Forum Rozwoju Mazowsza - czekają na Was 2 dni inspirujących dyskusji oraz finał konkursu (02 listopada 2023)Modernizacja infrastruktury oświetlenia dróg. Nabór wniosków od 28 sierpnia (25 sierpnia 2023)Jak zaopiekować się wodą w mieście - strategia włodarzy polskich miast (13 kwietnia 2023)Retencja a plany zagospodarowania przestrzennego? Poradnik dla samorządów łączy urbanistów i ekologów (22 marca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony