Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.04.2024 24 kwietnia 2024

Ani auto spalinowe, ani hybrydowe. Część firm apeluje do KE o zmiany od 2035 r.

Przedstawiciele międzybranżowej koalicji w liście otwartym apelują do KE o zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych i hybrydowych od 2035 r.

   Powrót       18 maja 2022       Planowanie przestrzenne   
Samochody elektryczne

Na unijnym szczeblu trwają debaty na temat propozycji Komisji Europejskiej (KE) dotyczącej wycofania możliwości sprzedaży nowych samochodów spalinowych i hybrydowych od 2035 r. Poparcie dla propozycji KE wyraziły firmy z międzybranżowej koalicji, które wystosowały list otwarty(1) do władz Unii Europejskiej z apelem o przyjęcie regulacji zakładającej zerową emisję netto gazów cieplarnianych dla wszystkich nowych samochodów (osobowych i dostawczych) od 2035 r. Sygnatariusze listu wskazali przy tym na potrzebę ustanowienia obligatoryjnych celów związanych z rozbudową infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. List podpisało 28 firm, w tym m.in. Ford, Volvo Cars, Danfoss, Novo Nordisk i Uber.

Emisje CO2 i zanieczyszczenie dwutlenkiem azotu

W ubiegłym roku w ramach pakietu “Fit for 55” KE zaproponowała wycofanie się z produkcji samochodów spalinowych i hybrydowych do 2030 r. Jak podkreślono w liście otwartym, przyszła decyzja KE “pokaże, czy Europa jest na drodze do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. i wypełnienia zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego”. Kroki unijnych decydentów w tym zakresie zdeterminują też w dużej części przyszłość samochodów osobowych i dostawczych, które – jak dodano – stanowią jedno z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza.

Samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze odpowiadają łącznie za 15% wszystkich emisji CO2 w Europie – poinformowali sygnatariusze listu otwartego. – Aby wszystkie samochody osobowe i dostawcze na drogach mogły osiągnąć zerową emisję do 2050 r., ostatni samochód z dowolnym silnikiem spalinowym, w tym hybrydy, powinien zostać sprzedany nie później niż do 2035 r. Samochody osobowe i dostawcze są również największym pojedynczym źródłem zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu, który według szacunków Europejskiej Agencji Środowiska (European Environment Agency – EEA) jest odpowiedzialny za ponad 40 000 przedwczesnych zgonów rocznie w Europie – dodano.

Do wycofania ze sprzedaży nieelektrycznych samochodów do 2035 r. dobrowolnie zobowiązało się dwanaście firm motoryzacyjnych. Mimo to wyrażono obawę, że oddolne inicjatywy bez konkretnych rozwiązań prawnych nie wystarczą do tego, by doprowadzić do niezbędnych zmian na rynku.

Będąc członkami Parlamentu Europejskiego i reprezentantami europejskich rządów, propozycje są w waszych rękach i to wy zdecydujecie, jak szybko nastąpi bezemisyjna rewolucja w Europie – podsumowano.

Magdalena Więckowska: Dziennikarz

Przypisy

1/ Treść listu otwartego w j. angielskim dostępna pod linkiem:
https://www.theclimategroup.org/call-european-parliament-and-eu-governments-support-european-commissions-proposed-phase-out-new

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony