Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.04.2024 23 kwietnia 2024

Sieradz: 9 mln zł na zakup autobusów elektrycznych

   Powrót       15 czerwca 2022       Planowanie przestrzenne   

Sieradz zainwestuje w sześć nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach przedsięwzięcia powstaną również trzy dwustanowiskowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Umowa pomiędzy MPK w Sieradzu Sp. z o. o. a NFOŚiGW została podpisana 7 marca 2022 r.

Czytaj: Miejski transport przyjazny mieszkańcom i środowisku. Jak to robią w Krakowie?

Modernizacja floty komunikacji miejskiej w Sieradzu będzie współfinansowana w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i obejmie zakup sześciu bezemisyjnych autobusów elektrycznych, zasilanych z baterii pojazdów kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle) o mocy 140 kW, nowoczesnych, wygodnych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W ramach sieradzkiego projektu, poza zakupem pojazdów, powstaną też stacje ładowania. Zakupione autobusy elektryczne ładowane będą systemem typu plug-in – ładowarką stacjonarną o mocy wyjściowej 80 kW, z podziałem na dwa stanowiska ładowania po 40kW. Dodatkowo zostanie przeszkolonych 14 osób, w tym 12 kierowców i 2 pracowników zaplecza technicznego z obsługi autobusów elektrycznych.

Poprzez program „Zielony Transport Publiczny” wspieramy ekologiczną komunikację publiczną w całym kraju, wychodząc z założenia, że możliwość korzystania z nowoczesnego, zeroemisyjnego transportu zbiorowego powinni mieć wszyscy Polacy, również mieszkańcy mniejszych miast, takich jak Sieradz – zaznacza wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł Mirowski. – W nowej odsłonie programu „ZTP” wprowadziliśmy preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać „zieloną” komunikację miejską i podmiejską. To dla nich istotny impuls rozwojowy, zwłaszcza, że chodzi głównie o ośrodki dotychczas zaniedbywane pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego. A warto historycznie przypomnieć, że Sieradz w wiekach poprzednich oraz w latach 1975–1998 był stolicą województwa i dysponuje sporym potencjałem społecznym i gospodarczym. Nowoczesna komunikacja publiczna ze swoją infrastrukturą może być dla miasta jednym z kół zamachowych rozwoju – dodaje wiceszef NFOŚiGW.

Wypada dodać, że Sieradz to jeden z głównych ośrodków w województwie łódzkim, ważny węzeł drogowy, przez który przebiegają trasy krajowe nr: 12 i 83 oraz S8. Autobusy miejskie kursują tam od 1976 r. i obecnie działa 12 linii, w tym 10 miejskich i 2 międzymiastowe. Przestawienie komunikacji zbiorowej na zeroemisyjną to jeden z głównych celów inwestycyjnych sieradzkiego samorządu.

W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Sieradzu zachodzą epokowe zmiany. Mamy 13 autobusów z normą Euro 6 a teraz przyszła kolej na autobusy elektryczne. Konsekwentnie stawiamy na rozwój naszego miasta, rozwój zrównoważony, który idzie w parze z ochroną środowiska naturalnego. To konsekwentne realizowanie działań miasta, które mają poprawić w Sieradzu jakość powietrza. Wymiana autobusów spalinowych na elektryczne jest jednym z elementów proekologicznej polityki Miasta. Nie da się osiągnąć najlepszych wyników od razu, ale elektryczna komunikacja w mieście to duży postęp, dlatego cieszę się, że w tych procesach wspiera nas Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie - mówi prezydent Sieradza Paweł Osiewała.

Koszty całkowite projektu pn. „Zakup i wymiana autobusów w MPK Sieradz w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej – etap III” wyniosą 15,4 mln zł, w tym 12,5 mln kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji i zakupami inwestycyjnymi. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na powyższe przedsięwzięcie 9,7 mln zł bezzwrotnej dotacji w ramach programu „ZTP”.

Głównym założeniem inwestycji zaplanowanej przez MPK w Sieradzu Sp. z o. o. jest zmniejszenie stężenia zanieczyszczeń w ciągach komunikacyjnych miasta, w tym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (170 ton/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (1,86 tony/rok) oraz ograniczenie emisji pyłów PM10, czyli pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,04 tony/rok).

Zakończenie projektu przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r.

Źródło: NFOŚiGW

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska z ponad połową środków przeznaczonych na budowę infrastruktury tankowania wodoru (19 kwietnia 2024)MI: 1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów (10 kwietnia 2024)Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Rybnik: Odebrano pierwsze miejskie autobusy wodorowe (31 sierpnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony