© teksomolika
Czy Europa jest gotowa na elektryfikację transportu drogowego? Kwestii tej przyjrzano się w piątej edycji rocznego raportu “EV Readiness Index 2022(1)” przygotowanego przez firmę LeasePlan. W badaniu przeanalizowano stopień rozwoju elektromobilności w 22 krajach: Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech i Słowacji.
Na podstawie zebranych danych autorzy raportu wskazali m.in., że:
- na prawie wszystkich rynkach z wymienionych państw znacząco wzrosło wykorzystanie pojazdów elektrycznych, co jest związane z ich rosnącą popularnością;
- rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych jest nadal zbyt słabo rozwinięty, co blokuje dalszy rozwój elektromobilności;
- ceny zakupu i utrzymania pojazdów elektrycznych w Europie są niższe niż kiedykolwiek (ich konkurencyjność kosztowa wzrasta w obliczu coraz wyższych cen oleju napędowego i benzyny).
Polska i Czechy na szarym końcu europejskiego zestawienia
Liczba punktów przyznana każdemu z państw ujętych w rankingu została uzależniona od wyników uzyskanych w zakresie oceny rozwoju krajowego rynku pojazdów elektrycznych, stopnia rozwoju infrastruktury ładowania, a także kosztu utrzymania pojazdów elektrycznych.
Poziom rozwoju rynku oceniono na podstawie odsetka pojazdów elektrycznych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców danego państwa, udziału pojazdów elektrycznych (w tym akumulatorowych) na rynku pojazdów. Stopień rozwoju infrastruktury ładowania określono na podstawie liczby punktów ładowania w przeliczeniu na liczbę mieszkańców państwa, liczbę zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, a także dostępność stacji szybkiego ładowania w przeliczeniu na liczbę autostrad. Z kolei wynik w zakresie kosztów utrzymania pojazdów niskoemisyjnych w danym państwie wyznaczyły m.in. ceny energii elektrycznej, obecność zachęt ze strony rządów, wysokość opodatkowania oraz miesięczna opłata pojazdu w leasingu.
Maksymalna liczba punktów możliwa do osiągnięcia przez każde państwo wynosiła 50. Biorąc pod uwagę wyniki uzyskane we wszystkich trzech kategoriach, liderem rankingu w raporcie okazała się Norwegia (42 punkty), a zaraz za nią Holandia (38 punktów) i Wielka Brytania (33 punkty). Na ostatnim miejscu listy znalazły się dwa kraje – Czechy i Polska (otrzymały po 13 punktów). Co warte zauważenia, w ubiegłorocznym rankingu Polska została oceniona w sumie na 15 punktów. W tegorocznym zestawieniu Polska uzyskała po 3 punkty zarówno w zakresie poziomu rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania (Czechy miały tu kolejno po 4 i 5 punktów), a w kwestii kosztu utrzymania pojazdu elektrycznego – 7 punktów (w przypadku Czech oceniono go na 4 punkty).
Elektromobilność a minimalizowanie śladu węglowego
W raporcie podkreślono, że transport jest najszybciej rozwijającą się gałęzią gospodarki, która może wpłynąć na zmniejszenie negatywnego wpływu działalności człowieka na klimat i środowisko – transport drogowy odpowiada bowiem za ok. 20% emisji dwutlenku węgla na terenie Europy.
Autorzy pracy zaznaczyli, że zmiana paradygmatu w transporcie jest szczególnie ważna, biorąc pod uwagę organizacje korporacyjne, które rejestrują ok. 50% pojazdów poruszających się po europejskich drogach. Z punktu widzenia dużych firm wymiana floty na bezemisyjną jest z kolei najszybszą i najprostszą metodą na obniżenie swojego śladu węglowego.
Magdalena WięckowskaDziennikarz Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.
Przypisy
1/ Pełna treść raportu w języku angielskim dostępna pod linkiem:https://www.leaseplan.com/-/media/leaseplan-digital/shared/documents/full-report---ev-readiness-index-release-2022.pdf