Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Wałbrzych: Wkrótce wodorowa rewolucja

   Powrót       20 września 2022       Planowanie przestrzenne   

Po wałbrzyskich ulicach będzie jeździć 20 autobusów napędzanych wodorem. To efekt dofinansowania i pożyczki, które miasto otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Uroczyste podpisanie umowy w tej sprawie, z udziałem wiceministra klimatu i środowiska Ireneusza Zyski, nastąpiło 19 września 2022 r. w Starej Kopalni w Wałbrzychu.

Czytaj: Autobusy wodorowe w polskich miastach. Gdzie trwają testy?

Starania o wielomilionowe fundusze to nie tylko kwestia ambicji ekologicznych, ale również obowiązku wynikającego z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przepisy do 2028 roku wymuszają zerową emisję w 30% pojazdów komunikacji miejskiej – Wałbrzych chce to zrealizować znacznie wcześniej.

Okazja pojawiła się wraz z ogłoszeniem przez NFOŚiGW naboru do programu „Zielony Transport Publiczny”. Efektem jest 58 mln zł dotacji i blisko 7 mln zł niskooprocentowanej pożyczki w całości ze środków krajowych. Całość projektu zamknie się kwotą 80 mln zł, w tym 15 mln zł podatku VAT do zwrotu. Z takim wsparciem finansowym miasto rozpisze przetarg na zakup 20 autobusów, których dostawy mają być realizowane w trzech turach: 8 pojazdów w I kwartale 2024 roku, 6 w III kwartale 2024 roku i kolejnych sześć w III kwartale 2025 roku.

O wyborze autobusów z silnikami zasilanymi wodorem zdecydowało kilka czynników, w tym wysokie, 90-procentowe dofinansowanie kosztów netto, niskie koszty eksploatacji pojazdów oraz istotna przewaga nad silnikami z tradycyjnym ogniwem elektrycznym. Nade wszystko autobus z napędem wodorowym obywa się bez kosztownej infrastruktury do ładowania baterii, które w autobusie elektrycznym trwa nawet 6 godzin. Tymczasem pełne tankowanie wodoru to zaledwie 8-10 minut, czego efektem jest możliwość pokonania przez autobus znacznie dłuższego dystansu z większą liczbą pasażerów. Należy mieć na względzie, że tankowanie wodoru od 2024 roku planowane jest na istniejącej stacji benzynowej PKN Orlen przy ul. Wysockiego w Wałbrzychu. Jej rozbudowa jest przedmiotem listu intencyjnego, który koncern skierował do władz miasta.

- Poprzez tego typu inwestycję, wpisaną w szerszą strategię budowy przewag konkurencyjnych w oparciu o wodór, można podnieść potencjał ekonomiczny i społeczny. Potencjał ten, przy odpowiednim wsparciu finansowym ze strony państwa, staje się realną szansą szybkiego, harmonijnego rozwoju miasta i okolic – mówi Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zdaniem prezydenta Wałbrzycha Romana Szełemeja bezemisyjne autobusy wodorowe to otwarcie nowej epoki w dziejach wałbrzyskiej komunikacji zbiorowej.

Źródło: NFOŚiGW

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Podsumowanie Polskiego Kongresu Klimatycznego 2024 (27 marca 2024)Offshore po szwedzku, czyli 22 marca - Dzień Ochrony Bałtyku w OX2 (22 marca 2024)Planujemy działania, które wpłyną na wykorzystanie biometanu do celów transportowych (20 marca 2024)Pierwsza polska hybryda OZE z koncesją. Pokazujemy instalację z bliska (13 marca 2024)Dostępne fundusze na rzecz środowiska (07 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony