Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

UE zgadza się na ograniczenia sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r.

   Powrót       28 października 2022       Zrównoważony rozwój   

Czeska prezydencja w Unii Europejskiej poinformowała w czwartek, że osiągnięto wstępne porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej, które przewiduje, że w krajach UE od 2035 r. kupno nowego samochodu z silnikiem spalinowym będzie praktycznie niemożliwe.

Porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, reprezentującą kraje członkowskie. Propozycja porozumienia obejmuje również 55 proc. redukcję emisji dla nowych samochodów sprzedawanych od 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2021 roku. Samochody używane zbudowane przed 2035 będzie można kupować bez przeszkód.

Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego Ładu powiedział, że porozumienie jest silnym sygnałem dla przemysłu i konsumentów. - Europa popiera przejście na zeroemisyjną mobilność - dodał.

Minister przemysłu i handlu Czech Josef Sikela uznał, że porozumienie utoruje drogę nowoczesnemu i konkurencyjnemu przemysłowi motoryzacyjnemu w UE. Jego zdaniem zakładany harmonogram sprawia, że cele są osiągalne również dla producentów samochodów. Minister środowiska naturalnego Anna Hubaczkova zwróciła uwagę, że zawarcie pierwszego porozumienia w sprawie wniosku z pakietu "Fit For 55" jest wyraźnym sygnałem, że UE jest zdecydowana poczynić postępy w kierunku neutralności klimatycznej i zielonej transformacji.

Czytaj też: 3 km jazdy rowerem dziennie wystarczy, by znacząco zredukować emisje

Kraje europejskie starają się obecnie uzgodnić szczegóły pakietu „FitFor 55”. Jednym z kilkunastu proponowanych zasad są między innymi limity emisji związane z transportem samochodowym, które zgodnie z oczekiwaniami mają znacznie większym stopniu wykorzystywać energię elektryczną, wodór lub innych bez emisyjnych środkach komunikacji. Jednym z celów wstępnie przyjętego porozumienia ma być doprowadzenie do sytuacji, w której bardziej opłacalnym będzie zakup samochodu zasilanym czystym paliwem, niż z silnikami spalinowymi. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biowodór i e-paliwa na horyzoncie (24 kwietnia 2024)Zmniejszanie strat granulatu z tworzyw sztucznych to priorytet. Opinia KR (22 kwietnia 2024)Guma, plastik i tektura. Nielegalne odpady wróciły do Niemiec (22 kwietnia 2024)FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Budynki, transport, edukacja. Unijny panel obywatelski o efektywności energetycznej (17 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony