Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Przejażdżka po całym kraju za 49 euro miesięcznie?

   Powrót       10 listopada 2022       Planowanie przestrzenne   
Przejażdżka po całym kraju za 49 euro miesięcznie?

Po sukcesie wakacyjnych biletów za 9 euro, Niemcy chcą prowadzić uniwersalny bilet miesięczny. Program ma na celu wsparcie społeczeństwa w obliczu rosnących kosztów życia, a także ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Między czerwcem a sierpniem br. mieszkańcy Niemiec oraz turyści mogli skorzystać z promocyjnego biletu na komunikację zbiorową. Za 9 euro każdy mógł podróżować po kraju niemal wszystkimi środkami transportu, bo pociągami, metrem i autobusami. Rozwiązanie zostało wprowadzone przede wszystkim po to, aby zachęcić ludzi do przesiadki z samochodów do komunikacji publicznej i tym samym zaoszczędzić na zużyciu paliw i energii. Promocja okazała się ogromnym sukcesem, ponieważ sprzedano ponad 52 miliony biletów.

Czytaj także: Strefy Czystego Transportu – poradnik dla miast

Czy bilet miesięczny powtórzy sukces biletu wakacyjnego?

Sukces wakacyjnego biletu spowodował dyskusję nad rozszerzeniem promocji w dłuższym okresie i innej formule. W środę 2 listopada br. w Bremerhaven zapadła decyzja niemieckiego rządu federalnego i 16 krajów związkowych w sprawie utworzenia uniwersalnego biletu miesięcznego. Propozycję biletu za 49 euro z zadowoleniem przyjął Federalny Związek Lokalnego Transportu Kolejowego, jak również Volker Wissing, minister transportu Niemiec. Zdaniem polityka FDP „zrobiono decydujący krok do przodu”.

Teraz droga do największej reformy taryfowej transportu publicznego  w Niemczech jest jasna. Wprowadzenie zgodnie z planem biletu za 49 euro w całych Niemczech od 1 stycznia 2023 roku powinno być naszym celem – powiedział Wissing. Minister Wissing podkreślił, że planowany termin jest „bardzo ambitny”, ale chciałby dotrzymać się tej daty.

Nowy "Deutschlandticket" ma uprawniać do podróżowania po całym kraju w ramach abonamentu. Oferta powinna być „tak samo nieskomplikowana” jak w przypadku biletu za 9 euro, czyli w każdej chwili będzie można z niego zrezygnować.

Ekwiwalent klimatyczny niemieckiej promocji komunikacyjnej

Jak oszacował Związek Niemieckich Firm Transportowych (VDV), w letnim okresie trwania oferty udało się zaoszczędzić około 1,8 mln ton emisji CO2, co jest równoważne zasilaniu 350 tys. domów rocznie. Co więcej, projekt pomógł utrzymać inflację, która wynosi w Niemczech obecnie ok. 8%, na nieco niższym poziomie niż wynosiłaby bez niego.

Czytaj też: Bezpłatna komunikacja miejska – kiedy ma rację bytu w polskich miastach?

Damian Nowicki: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ponad 100 mld euro na zieloną transformację w latach 2021-2027. Jak działa polityka spójności (02 kwietnia 2024)Dlaczego biometan w Polsce nie rozwija się tak, jak na Zachodzie? (14 marca 2024)Tabor na tory (13 marca 2024)Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna (23 lutego 2024)Suwerenność energetyczna to także wzmacnianie Polski. Zakończenie prac roboczych nad funduszem modernizacyjnym (22 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony