Ponad 1,6 mln zł otrzyma projekt dot. propagowania wiedzy wykorzystania surowców wtórnych pozyskanych z recyklingu opon.
Celem projektu o akronimie „RE-PLAN CITY LIFE” jest promowanie wiedzy o możliwościach wykorzystania surowców wtórnych, pozyskanych w procesach recyklingu opon (RTM - recycled tyre materials) oraz podnoszenie świadomości społecznej w zakresie ich zastosowań w środowisku miejskim.
Czytaj też: Czy gromadzenie „na dziko” 30 tys. opon powinno budzić niepokój? Otóż tak
Twórcą projektu pt. „Plan efektywnego podnoszenia świadomości społecznej dla wdrażania GOZ w zakresie wykorzystania materiałów z recyklingu opon w środowisku miejskim” jest Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych (IETU), natomiast dofinansowanie na kwotę ponad 1,6 mln zł pochodzi od NFOŚiGW przy wsparciu unijnego programu LIFE. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana we wrześniu br., a środki zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z działaniami wdrożeniowymi i komunikacyjnymi.
Marnowany potencjał surowcowy opon
Według danych z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Polska należy do czołowych producentów opon w Europie. Każdego dnia produkuje się ich 120 tys. sztuk, a rocznie zakłady w Polsce opuszcza ponad 35 mln opon.
Przedstawiciele IETU twierdzą, że bodźcem do udziału w projekcie RE-PLAN CITY LIFE był fakt, że w krajowym systemie gospodarki odpadami, recykling odpadów zużytych opon wynosi zaledwie ok. 35%. Opony są w większości poddawane termicznemu przekształcaniu w cementowniach. Z punktu widzenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), potencjał surowcowy opon jest marnowany.
Czytaj też: Superkondensatory półprzewdnikowe z odpadów medycznych. Recykling wkracza na nowy poziom
Wieloletnie badania prowadzone przez jednostki naukowe UE wskazują, że przy odpowiednim podejściu – jak podkreśla IETU - stosowanie materiałów z recyklingu opon (guma, stal, tekstylia i tworzywa sztuczne) może przynieść wymierne korzyści. Wśród szerokiej gamy IETU wymienia następujące obszary zastosowań:
- infrastruktura sektora transportu i komunikacji miejskiej (stosowanie materiałów z recyklingu opon do produkcji elementów tłumiących drgania powodowane przez tramwaje czy kolejki),
- budownictwo,
- inwestycje z sektora sportowego i rekreacyjnego (np. maty lekkoatletyczne, bieżnie itp.).
Dziennikarz Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.