Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Ciężarówki wożące prezenty wyemitują dodatkowe tony tlenków azotu. Emisje CO2 też wzrosną

W grudniu emisje tlenków azotu oraz dwutlenku węgla związane z przewozem towarów w Europie wzrosną o 133%. Sektor transportu ciężarowego ma jednak przed sobą wiele wyzwań nie tylko przed Świętami. Co stoi na drodze do dekarbonizacji?

   Powrót       19 grudnia 2022       Ryzyko środowiskowe   
Ciężarówki wożące prezenty wyemitują dodatkowe tony tlenków azotu

Nikogo nie zdziwi stwierdzenie, że w przedświątecznym okresie wzrasta ilość transportowanych towarów. Jak jednak zamawianie świątecznych prezentów wpływa na środowisko?

- Przewoźnicy reagują na wzrost zamówień prezentów świątecznych, wysyłając na drogi więcej ciężarówek z silnikiem Diesla – zauważa organizacja Transport & Environment (T&E), która w swoim raporcie pokazuje wyniki badania emisji CO2 i NOx pochodzących z ciężarówek przewożących towary konsumpcyjne (z wyłączeniem żywności) w grudniu.

- Emisje tlenków azotu (NOx) z pojazdów ciężarowych przewożących towary w Europie (poza żywnością) wzrosną w tym miesiącu o 133% w porównaniu z przeciętnym miesiącem, w związku z przewozem prezentów - alarmuje T&E. Przypominając, że tlenki azotu, o których zrobiło się głośno podczas afery Dieselgate, odpowiadają za 49 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w Europie.

Według raportu o 133% wzrosną w grudniu także emisje dwutlenku węgla (CO2) pochodzące z transportu ciężarowego związanego z przewozem prezentów. Porównano, że tyle emisji wygenerowałoby 9500 lotów w obie strony na trasie Paryż – Nowy Jork.

Wyliczono ponadto, że na niektórych trasach ciężarówki odpowiadają za ponad połowę emisji dwutlenku węgla związanych z transportem towarów, chociaż pokonują mniej niż 10% podróży. 60% CO2 emitowanego w związku z wysyłką prezentów z Chin do Madrytu pochodzi z przewozu pojazdami ciężarowymi.

Sektor transportu w UE

Mówiąc o branży transportowej, warto zaznaczyć jej skalę oraz miejsce w polskiej i unijnej gospodarce.

- Obszar TSL (transport-spedycja-logistyka) ma strategiczne znaczenie dla całego rynku, gdyż stanowi nieodłączny element każdej działalności gospodarczej – podkreśla Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w komunikacie prasowym ws. projektu „eHDV Infrastructure Lab".

Jak podaje PSPA, „branża transportowa jest jedną z największych gałęzi polskiej gospodarki”, a Polska jest liderem transportu ciężkiego w Europie, obsługującym prawie jedną trzecią przewozów towarowych w Unii Europejskiej. Według danych Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, w rodzimym sektorze działa 125 tys. firm, które zatrudniają około 750 tys. osób. Transport jest równocześnie jednym z najbardziej emisyjnych sektorów w wielu państwach UE.

Pojazdy ciężarowe stanowią niecałe 3% parku samochodów poruszających się po europejskich drogach, przy czym jednocześnie odpowiadają aż za 19,2% emisji dwutlenku węgla pochodzącego z sektora transportu w Unii Europejskiej. W dużych aglomeracjach miejskich generują nawet ponad 60% emisji CO2 oraz w znacznym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Bariery zeroemisyjnego transportu ciężkiego

Tempo elektryfikacji floty pojazdów ciężarowych opóźniają bariery natury rynkowej, finansowej, infrastrukturalnej oraz związane z sektorem elektroenergetycznym. - Wyzwaniem nadal pozostają wysokie ceny oraz ograniczona oferta pojazdów eHDV, brak systemu wsparcia ich zakupu, jak też mała liczba stacji przeznaczonych do ładowania zeroemisyjnym ciężarówek – wymienia PSPA.

W celu umożliwienia dalszego i niezakłóconego rozwoju sektora elektrycznego transportu ciężkiego, PSPA przygotowało szereg postulatów legislacyjnych. Dotyczą one wyłączenia eHDV z ograniczeń wjazdu pojazdów ciężarowych do centrów miast, wdrożenia systemu dopłat opartego na poziomie obniżenia emisji CO2 oraz zwiększenia dopuszczalnej masy pojazdu dla elektrycznych samochodów ciężarowych. Postulaty obejmują również wprowadzenia wsparcia infrastruktury ładowania oraz ułatwienia w przyłączaniu stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej – komentuje Maciej Mazur.

Zeroemisyjne ciężarówki? Plany unijnych regulacji

Jak przypomina T&E, po Nowym Roku Komisja Europejska ma zaproponować projekt dotyczący celów redukcji emisji CO2 dla producentów ciężarówek.

- Wyznaczenie teraz celu dla wszystkich producentów samochodów ciężarowych, aby od 2035 roku sprzedawali wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, zmniejszyłoby emisje CO2 pochodzące z pojazdów ciężarowych o 11% już w 2030 r. oraz prawie o połowę (48%) do 2035 r. (w stosunku do 2022 r.) – stwierdza raport T&E.

Czytaj: Zakaz sprzedaży osobowych i dostawczych aut spalinowych od 2035 r. przesądzony?

- Możemy starać się o to, by emisje związane z obdarowywaniem członków rodziny lub przyjaciół były jak najniższe, kupując podarki lokalne, krajowe. Jednak chcemy przecież mieć możliwość wyboru prezentów, które sprawią największą radość, czasami także sprowadzonych z daleka. Regulatorzy unijni i producenci pojazdów powinni zadbać, byśmy nie musieli zastanawiać się przy tym nad konsekwencjami dla klimatu i dla naszego zdrowia. Do 2035 roku zostało 12 lat. To dość czasu na wprowadzenie zmian, jeśli tylko decyzja w tej sprawie zostanie podjęta teraz – komentuje Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ponad 100 mld euro na zieloną transformację w latach 2021-2027. Jak działa polityka spójności (02 kwietnia 2024)Dlaczego biometan w Polsce nie rozwija się tak, jak na Zachodzie? (14 marca 2024)Tabor na tory (13 marca 2024)Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna (23 lutego 2024)Suwerenność energetyczna to także wzmacnianie Polski. Zakończenie prac roboczych nad funduszem modernizacyjnym (22 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony