Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

300 mln zł na niskoemisyjny transport w miastach

   Powrót       09 września 2015       Planowanie przestrzenne   

Miasta chcące odnowić swój tabor komunikacji zbiorowej na bardziej ekologiczny będą mogły sięgnąć po 300 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska - poinformowała PAP rzeczniczka Funduszu Magdalena Skłodowska. Program będzie realizowany w latach 2016-2023.

Skłodowska wyjaśniła, że program obejmuje zakup nowych trolejbusów lub autobusów o napędzie hybrydowym, elektrycznym lub gazowym. Dofinansowane obejmie też modernizację i budowę odpowiedniej infrastruktury obsługującej nowe pojazdy. Chodzi o stacje tankowania lub ładowania, aby dostosować je do nowo zakupionego taboru. Pieniądze będzie można otrzymać także na wdrożenie systemów zarządzania transportem miejskim.

Celem programu jest obniżenie zużycia paliw czy energii w komunikacji miejskiej, co ma przełożyć się na obniżenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń do powietrza.

- Widzimy duże potrzeby miast, związane z rozwojem nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu publicznego. Naszym celem jest wspieranie samorządów w realizacji planów gospodarki niskoemisyjnej i oferowanie im finansowania uzupełniającego do funduszy unijnych - dodała wiceszefowa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka Stępniak.

Pożyczka jako uzupełnienie środków unijnych

NFOŚiGW poinformował, że o preferencyjne pożyczki pokrywające do 90 proc. kosztów przedsięwzięcia będą mogły się starać gminy miejskie, spółki komunalne czy inne podmioty, które wypełniają zadania gmin miejskich związanych z lokalnym transportem zbiorowym. Koszt kwalifikowany przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 5 mln zł i wyższy niż 50 mln zł. Pożyczka powinna być przeznaczona na uzupełnienie środków unijnych w finansowaniu przedsięwzięcia, za wyjątkiem przypadku, kiedy wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE.

Rzeczniczka Funduszu dodała ponadto, że obecnie program jest konsultowany i będzie realizowany w latach 2016-2023. Ma to też być nabór ciągły, z tym że umowy będą podpisywane do 2020 r., a środki wydatkowane do 2023 r.

Dzięki realizacji programu emisja CO2 powinna się zmniejszyć o co najmniej 3,5 tys. ton rocznie.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska z ponad połową środków przeznaczonych na budowę infrastruktury tankowania wodoru (19 kwietnia 2024)MI: 1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów (10 kwietnia 2024)Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Rybnik: Odebrano pierwsze miejskie autobusy wodorowe (31 sierpnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony