Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Szwecja przejmuje prezydencję w Radzie UE. Wśród priorytetów FIT For 55

1 stycznia 2023 r. prezydencję w Radzie UE – po Czechach – przejęła Szwecja. Głównym priorytetem jest zakończenie negocjacji ws. pakietu Fit For 55, wśród kluczowych tematów także elektryfikacja transportu.

   Powrót       09 stycznia 2023       Zrównoważony rozwój   

Szwecja wraz z początkiem 2023 r. objęła prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Program prezydencji skupia się wokół czterech priorytetów – bezpieczeństwa, konkurencyjności, wartości demokratycznych oraz transformacji ekologicznej i energetycznej.

Przypomnijmy, co sześć miesięcy zmienia się państwo członkowskie pełniące prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. W tym okresie przewodniczy posiedzeniom tej instytucji na wszystkich szczeblach, dbając o ciągłość prac UE. W ubiegłym roku prezydencję w Radzie UE pełniła Francja (od stycznia do lipca) oraz Republika Czeska (od lipca do grudnia).

Główną ambicją zakończenie negocjacji ws. pakietu Fit For 55

14 grudnia 2022 r. premier Szwecji Ulf Kristersson podczas swojego przemówienia w Riksdagu wskazywał, że dla szwedzkiej prezydencji w Radzie UE „decydujące reperkusje będzie miała wojna w Ukrainie” stąd też wśród kluczowych priorytetów prezydencji wymienia się zagadnienia związane z transformacją europejskiej energetyki.

- Rosyjska inwazja na Ukrainę sprawiła, że ​​odchodzenie od paliw kopalnych stało się zagadnieniem jeszcze bardziej palącym. Odchodzenie od paliw kopalnych rozpoczęło się w latach 70. jako kwestia kosztów, w latach 80. i 90. stało się to również kwestią środowiskową i klimatyczną, a teraz jest to również kwestia bezpieczeństwa. Podczas mroźnej zimy UE musi zjednoczyć się, aby sprostać podwójnym zadaniom, jakim jest dokonanie transformacji energetycznej i ocieplenie europejskich domów – mówił Ulf Kristersson.

Szwedzka prezydencja – jak podkreślał Kristersson - będzie zatem kontynuować wysiłki na rzecz rozwiązania problemów na rynku energii, jednocześnie zajmując się długoterminową reformą rynku energii. Główną ambicją w tym zakresie jest natomiast zakończenie negocjacji ws. pakietu Fit For 55. - Będziemy kontynuować prace nad propozycjami zawartymi w pakiecie dotyczącym rynku gazu, aby zastąpić rosyjskie paliwa kopalne innymi, niskoemisyjnymi źródłami energii. Jednocześnie państwa członkowskie UE, które sobie tego życzą, mogą nadal brać na siebie odpowiedzialność, budując nowe elektrownie jądrowe – dodał.

Szwecja za elektryfikacją transportu w UE

Kristersson wskazywał ponadto, że Szwecja będzie priorytetowo traktować wysiłki na rzecz przyspieszenia elektryfikacji UE, a podjęte w ostatnim czasie decyzje ws. wycofania od 2035 r. ze sprzedaży samochodów spalinowych „to duży krok we właściwym kierunku”.

- Podczas swojej prezydencji Szwecja będzie zatem przewodzić ciągłym pracom nad europejskim ekosystemem półprzewodników. Brzmi to technicznie – i tak jest. Ale jest to również absolutnie niezbędne, jeśli mamy zelektryfikować całą naszą flotę pojazdów – zapewniał.

Czytaj też: Zakaz sprzedaży osobowych i dostawczych aut spalinowych od 2035 r. przesądzony?

Konkurencyjna gospodarka to zielona gospodarka

Szwedzka prezydencja podkreśla w swoim komunikacie, że uniezależnienie się od paliw kopalnych jest konieczne nie tylko dla zielonej transformacji, ale także dla konkurencyjności europejskiej gospodarki. - Europejskie firmy dostarczające ekologiczne rozwiązania będą cieszyły się dużym zainteresowaniem na całym świecie i mogą pomóc w przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Przejście na zasobooszczędną, wolną od paliw kopalnych gospodarkę będzie wymagało znacznych inwestycji w innowacyjne branże, które mogą przełożyć najlepsze pomysły i innowacje na funkcjonalne rozwiązania. Musimy zapewnić odpowiednie ramy regulacyjne i polityki, aby przyciągnąć te inwestycje – wskazano.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biowodór i e-paliwa na horyzoncie (25 kwietnia 2024)Budynki, transport, edukacja. Unijny panel obywatelski o efektywności energetycznej (17 kwietnia 2024)Zdekarbonizowane budownictwo na horyzoncie. Przyjęto dyrektywę EPBD (16 kwietnia 2024)Maksimum 5 ton metanu na 1000 ton węgla od 2027 r. PE przyjmuje nowe przepisy (15 kwietnia 2024)Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony