Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Wojewoda: gmina nie może różnicować opłaty za odpady wg wielkości pojemnika

   Powrót       10 lutego 2023       Odpady   

Gmina nie może różnicować górnych stawek opłaty za odpady stosując kryterium wielkości pojemnika – wynika z rozstrzygnięcia wojewody świętokrzyskiego. Według organu nadzoru stawka opłaty powinna być jednakowa dla wszystkich odpadów segregowanych i jednakowa dla wszystkich odpadów nie zbieranych w sposób selektywny.

W zakwestionowanej uchwale radni określili kilka stawek opłat za śmieci w kwotach zróżnicowanych od wielkości pojemników na odpady, uzależniając wysokość górnej stawki za odpady od pojemności zbiornika na odpady komunalne. Po dokonaniu przeliczenia ustanowionych stawek opłat w odniesieniu do poszczególnych wielkości pojemników, organ nadzoru stwierdził, że ustalono różne wysokości górnych stawek opłat za litr odpadów, jako jednostkę przeliczeniową określającą wielkość stosowanych pojemników na odpady: tj. 0,83 zł brutto za 1 litr przy pojemności zbiornika na odpady 120 l oraz 0,62 zł brutto za 1 litr przy pojemności zbiornika na odpady 240 l i stawki 0,45 zł; 0,66 zł oraz 0,35 zł brutto za litr przy pojemnikach o pojemności odpowiednio – 1100 l, 1500 l oraz 7000 l.

Podobne zróżnicowanie stawek radni dokonali w zakresie odbioru odpadów nie zbieranych w sposób selektywny.

Wojewoda stwierdził nieważność uchwały. W uzasadnieniu wskazał, że z art. 6 ust. 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika wprost, że ustawodawca wskazał na trzy przesłanki, tj. gęstość zaludnienia na danym obszarze gminy, odległości od miejsca przetwarzania odpadów oraz właściwości nieczystości ciekłych, według których rada gminy może dokonać zróżnicowania górnych stawek opłat, nie przewidując w tym względzie szerszej delegacji.

- Przesłanki te nie obejmują wielkości pojemnika na odpady komunalne oraz nie zależą od rodzaju działalności prowadzonej na nieruchomości – podkreślił organ nadzoru. - Skoro w niniejszej sprawie dokonano zróżnicowania górnych stawek opłat przy zastosowaniu kryteriów pozaustawowych, oznacza to, że w tym względzie nadzorowana uchwała podjęta została z przekroczeniem delegacji ustawowej, co stanowi o kwalifikowanym naruszeniu prawa – czytamy w rozstrzygnięciu.

Czytaj też: Płacimy „za odpady”, czyli właściwie za co?

W ocenie wojewody stawka opłaty powinna być jednakowa dla wszystkich odpadów segregowanych i jednakowa dla wszystkich odpadów nie zbieranych w sposób selektywny. Tymczasem radni określili kilka stawek opłat w kwotach zróżnicowanych od wielkości pojemników na odpady, uzależniając wysokość górnej stawki za odpady od pojemności zbiornika na odpady komunalne.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Najpierw ROP, potem kaucja? Nie milkną głosy branży, resort trwa przy swoim (12 kwietnia 2024)Inteligentne pojemniki na odpady. Świętochłowice (12 kwietnia 2024)Jak minimalizować biogazowe ryzyka inwestycyjne? (08 kwietnia 2024)Rzecznik MŚP pisze do Premiera w sprawie systemu kaucyjnego (04 kwietnia 2024)GIOŚ o walce z przestępczością środowiskową (02 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony