Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Emitent emitentowi nierówny. Na poziom emisji wpływa styl życia i wzorce konsumpcji

Z analizy IEA wynika, że emisje CO2 różnią się między krajami i grupami społecznymi, ale jeszcze bardziej między grupami dochodowymi. Poziom emisji w przeliczeniu na osobę zależy od dochodów społeczeństwa, stylu życia i wzorców konsumpcji.

   Powrót       22 marca 2023       Zrównoważony rozwój   

Analitycy Międzynarodowej Agencji Energetycznej (ang. IEA) pochylili się nad nierównościami w transformacji energetycznej, w szczególności w zakresie ograniczenia emisji CO2. Jak czytamy, w 2021 r. przeciętny mieszkaniec Ameryki Północnej wyemitował 11 razy więcej CO2 związanego z konsumpcją energii niż przeciętny mieszkaniec Afryki. Średni ślad węglowy wynosi ok. 4,7 tony CO2 w przeliczeniu na globalnego mieszkańca. Agencja wylicza, że odpowiada to średnio dwóm lotom samolotem zrealizowanym w obie strony między Singapurem a Nowym Jorkiem lub jeździe przeciętnym SUV-em przez 18 miesięcy.

10% największych emitentów było odpowiedzialnych za prawie połowę globalnych emisji CO2 związanych z energią w 2021 r. podczas gdy 10% najmniejszych wyemitowało zaledwie 0,2% globalnych emisji – informuje IEA.

Czytaj też: Wiarygodne dane o śladzie węglowym produktów i usług walutą przyszłości?

Największych 10% emitentów działa w zaawansowanych gospodarkach - w Australii, Kanadzie, Unii Europejskiej, Japonii, Korei, Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz w Chinach. Najmniejsi z kolei mieszkają w rozwijających się gospodarkach Afryki i Azji, gdzie konsumują stosunkowo niewielkie ilości towarów i usług.

Najwięcej emisji generują najbogatsi

Jak szacuje Stockholm Environment Institute, najbogatsze osoby zaliczane do 0,1% światowej populacji wyemitowały 10 razy więcej emisji niż cała reszta najbogatszych osób zaliczanych do czołówki populacji (10%) pod względem dochodów, przekraczając łączny ślad węglowy 200 ton CO2 na mieszkańca rocznie. Do grupy 0,1% należą miliarderzy i multimilionerzy, których m.in. superjachty, prywatne odrzutowce i rezydencje przyciągnęły w ostatnim czasie uwagę aktywistów klimatycznych.

Około 90% ludności świata lata tylko raz w roku lub wcale, podczas gdy około 6% wsiada do samolotu więcej niż dwa razy w roku. Zaledwie 1% mieszkańców odbywa podróże lotnicze więcej niż pięć razy w roku. Biorąc pod uwagę wymagania przestrzenne dla foteli samolotowych, pasażerowie klas premium zużywają trzy razy więcej ropy niż pasażerowie klasy ekonomicznej.

Czytaj też: Owoce morza pod lupą naukowców. Analizie poddano ślad węglowy

W Chinach mieszkańcy należący do najbogatszego decylu emituje rocznie prawie 30 ton CO2 w przeliczeniu na mieszkańca, podczas gdy w Indiach najbogatszy decyl emituje zaledwie 7 ton CO2 na mieszkańca. Po okresie szybkiego rozwoju gospodarczego, najwyższy decyl w Chinach emituje obecnie o 30% emisji więcej niż dekadę temu.

W ocenie IEA, szybkie działania wśród najbogatszych emitentów należących do 10% populacji są niezbędne do skutecznej dekarbonizacji, aby utrzymać realizację celów wskazanych w porozumieniu paryskim. Wybory inwestycyjne osób zamożnych mają systemowy wpływ na rozwój rozwiązań w zakresie bezemisyjnej energetyki.

Grupa najbogatszych często dysponuje największymi środkami finansowymi na wdrożenie energooszczędnych i niskoemisyjnych rozwiązań, które wiążą się z wysokimi kosztami początkowymi. Dla przykładu duża część pojazdów elektrycznych była kupowana przez osoby o wysokich dochodach, ale wraz ze wzrostem sprzedaży modeli w różnych punktach cenowych, pojazdy elektryczne stają się obecnie bardziej powszechne. Niektóre linie lotnicze finansują badania i rozwój zrównoważonych paliw lotniczych, kierując je do pasażerów bardziej majętnych.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dzień iluzji nieskończonych zasobów. Dzień Matki Ziemi (22 kwietnia 2024)Aby Polska stała się liderem recyklingu w regionie potrzeba wspólnej mobilizacji (22 kwietnia 2024)Biogospodarka to konieczny kierunek dla przedsiębiorstwa rolno-spożywczego (08 kwietnia 2024)Biometan w transporcie. W Polsce to wciąż tylko obiecująca perspektywa (27 marca 2024)Zielona Koalicja dla Zdrowia – jakie cele i strategia działania? (26 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony