Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Co wnosi odpowiedź MKIŚ na interpelację ws. MBP? Pytamy praktyków

Wyjaśnienia ministra Jacka Ozdoby na interpelację dotyczącą rozporządzenia ws. instalacji MBP „brzmią uspokajająco”. Nie będąc jednak wykładnią prawa, nie przywrócą branżowcom spokojnego pulsu po legislacyjnym sprincie z przełomu roku.

   Powrót       04 kwietnia 2023       Odpady   
Co wnosi odpowiedź MKIŚ na interpelację ws. MBP? Pytamy praktyków

Po opublikowaniu w styczniu rozporządzenia w sprawie instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, do Sejmu wpłynęła interpelacja poselska w tej sprawie. Posłanka Monika Wielichowska pytała m.in. o aktualność pozwoleń zintegrowanych, o zgodność rozporządzenia z hierarchią postępowania z odpadami czy możliwość wydłużenia okresu dostosowania się do rozporządzenia. Po 1,5 miesiąca interpelacja doczekała się odpowiedzi wiceministra klimatu i środowiska Jacka Ozdoby (oba dokumenty w przypisie(1)). Czy odpowiedź rozjaśniła sytuację?

Zdaniem ministra, pozwolenia zintegrowane - aktualne

Uczucia są mieszane. Zapytaliśmy o odbiór interpelacji m.in. Karola Wójcika z Izby Branży Komunalnej.

- Stanowisko Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczące tego rozporządzenia, a wyrażone w odpowiedzi na interpelację poselską, brzmi uspokajająco. Przede wszystkim w zakresie wymogu zmiany pozwoleń zintegrowanych (PZ), by dostosować je do wymogów tego rozporządzenia. Wynika z niej, że korzystając z praw nabytych przedsiębiorcy nie będą musieli wnioskować po raz kolejny o zmianę PZ. Pytanie tylko jak do tego ustosunkują się organy powołane do egzekucji prawa? – komentuje. Zastanawia się, czy stanowisko wyrażone w odpowiedzi na interpelację będzie przez organy podzielane, czy też zauważą one kolizję pomiędzy decyzją a treścią rozporządzenia, a działanie zakładu – uznają za niezgodne z postanowieniami tego drugiego. - Niestety przekonamy się o tym w praktyce stosowania prawa i nikt dziś nie potwierdzi z całą pewnością jak przepisy te będą interpretowane. Udzielona odpowiedź nie wpływa na zmianę opinii znakomitej większości przedstawicieli branży odpadowej, że to rozporządzenie jest zbędną regulacją. Optymizmem napełnia zawarte w odpowiedzi stwierdzenie, że wszelki docierające do resortu uwagi będą przedmiotem analizy. Być może więc owa odpowiedź nie jest ostatnim słowem MKiŚ w tym temacie – wyraża nadzieję Karol Wójcik.

Dosadniej wyraża się na ten temat Piotr Szewczyk, przewodniczący Rady RIPOK.

- Opublikowane rozporządzenie MBP zaskoczyło wszystkich. Wielokrotnie przedstawiciele branży zgłaszali, że w obecnym stanie prawnym po wejściu w życie unijnych uregulowań w zakresie BAT jest ono niepotrzebne i zbędne, wprowadzając chaos prawny oraz wymagania niemożliwe do spełnienia. Wyjaśnienia zawarte w odpowiedzi na interpelację nie rozjaśniają sytuacji, a tylko próbują wyjaśnić sposób postępowania - mówi Szewczyk w komentarzu dla Teraz Środowisko.

Sprint czy skok przez płotki?

Podobnie jak szef Izby Branży Komunalnej, Szewczyk podkreśla niewiążący charakter wyjaśnień ministra.

- Odpowiedź taka nie jest wykładnią prawa. Konieczność zmian pozwoleń zintegrowanych i decyzji sektorowych oraz w niektórych przypadkach realizowanie zadań inwestycyjnych w 14 dni pozostawiam bez komentarza. Jeszcze raz podkreślam, że rozporządzenie to nie wnosi wartości dodanej, a tylko wprowadza zbędne regulacje do i tak już przeregulowanej prawnie dziedziny, jaką jest gospodarka odpadami. Od lat postulujemy przegląd prawa odpadowego w celu doprowadzenia do jego spójności, usunięcia kolizji i niejednoznaczności, jakie napotykamy w codziennej praktyce – podkreśla Szewczyk. Rozporządzenie MBP zostało bowiem uchwalone w trybie, który zaskoczył branżę, o czym pisaliśmy w artykule pt. Prowadzący instalacje MBP mają wybór: działać niezgodnie z prawem lub... niezgodnie z prawem.

Postulaty o stabilność prawa w gospodarce odpadami powracają praktycznie na każdej konferencji branżowej. Przykładowo, prawnicy wskazują, że ustawa o odpadach podczas swojej 10-letniej kariery była nowelizowana ponad 40 razy. A to tylko jedna ustawa. Poza trybem wprowadzenia rozporządzenia MBP w ostatnich miesiącach zaskoczenie wzbudziło również wprowadzenie przepisów dotyczących odpadów w ramach ustawy o ochronie odbiorców gazu. W ten sposób m.in. przedłużono przepisy o dokumentach potwierdzających recykling (DPR) oraz dokumentach potwierdzających eksport lub wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych celem poddaniach ich recyklingowi (EDPR). Drugim znaczącym obszarem tamtej ustawy było odwołanie obowiązku segregacji odpadów budowlanych na kilka tygodni przed jego wejściem w życie (więcej w artykule: pt. Obowiązek segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych jednak od stycznia 2025 r.).

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ 
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=38787&view=S

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nowy projekt rozporządzenia ws. instalacji MBP (22 czerwca 2023)Jak faktycznie zaliczyć bioodpady do celów recyklingu? (12 kwietnia 2023)Prowadzący instalacje MBP mają wybór: działać niezgodnie z prawem lub... niezgodnie z prawem (15 lutego 2023)Biogazownie komunalne wyrosną jak grzyby po deszczu? Rusza program wsparcia (13 lutego 2023)Branża jednym głosem o rozporządzeniu MBP. Apel o 24-miesięczne vacatio legis (25 stycznia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony