Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Rząd ureguluje zagospodarowania obszarów morskich na terenie portu morskiego w Gdyni

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych – port morski w Gdyni.

   Powrót       24 maja 2023       Planowanie przestrzenne   

Rozporządzenie pojawiło się pod numerem RD701(1). Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury w Ocenie Skutków Regulacji, intensyfikacja procesów gospodarowania w polskich obszarach morskich wymaga kompleksowego uregulowania procesów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich. Plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w skali 1:200 000 został sporządzony jednak w bardzo małej skali, przez co nie przystaje dokładnością do potrzeb rozwojowych portu morskiego w Gdyni. Dla wód wewnętrznych portu morskiego w Gdyni nie ma obecnie żadnej regulacji z zakresu planowania przestrzennego.

- W PZP POM 1:200 000 dla obszaru objętego planem wyznaczono jeden akwen o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu lub przystani (POM.87.Ip). Tymczasem stosunki przestrzenne w tym akwenie są zdecydowanie bardziej złożone i wymagają bardziej szczegółowej regulacji – wskazują autorzy regulacji.

Obszar (ok. 5800,87 ha) dla którego sporządzany jest projekt planu obejmuje obszar od strony morza i redy, wyznaczony rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 kwietnia 2020 r. w sprawie granicy portu morskiego w Gdyni oraz fragment Zatoki Gdańskiej przeznaczony pod perspektywiczny rozwój portu w Gdyni. Obszar objęty planem podzielono na 19 akwenów o funkcji podstawowej.

Plan ma umożliwić koordynację różnorodnych działań przestrzennych, w tym w szczególności realizację przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarach morskich w sposób zrównoważony.  Ma też ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, zapewnić trwałość nieodnawialnych zasobów i procesów przyrodniczych również w perspektywie kolejnych pokoleń.

Czytaj też: Około 86% portów na świecie jest narażonych na więcej niż trzy zagrożenia naturalne

W rozporządzeniu wskazano na potrzebę zabezpieczenia przestrzeni morskiej dla takich działań jak rozbudowa potencjału gospodarki morskiej w porcie morskim w Gdyni, zapewnienie możliwości rozwoju i bezpieczeństwa żeglugi morskiej, rozwój i utrzymanie sieci infrastruktury technicznej, trwały i zrównoważony rozwój turystyki nadmorskiej i morskiej, ochrona środowiska i przyrody z uwzględnieniem prognozowanych zmian klimatycznych, przede wszystkim form ochrony przyrody, jakości wód i osadów dennych, ochrony brzegu morskiego, ochrony przeciwpowodziowej, zachowanie funkcji rybołówstwa poprzez ochroną obszarów cennych dla ichtiofauny, zapewnienie warunków do transportu ryb.

Resort wskazuje w uzasadnieniu, że nie przewiduje się konsultacji publicznych, ponieważ w trakcie projektowania plan był wykładany publicznie i każdy zainteresowany mógł kilkukrotnie zgłosić do niego swoje uwagi.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Przypisy

1/ Projekt rozporządzenia na stronach RCL:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12372704/katalog/12976274#12976274

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

PFR inwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny kluczowy dla rozwoju offshore. Gdańsk (08 marca 2024)Ruszył projekt dotyczący amunicji i broni chemicznej na dnie Bałtyku. Sopot (22 lutego 2024)KE przyjmuje wstępne porozumienie ws. przeciwdziałania zanieczyszczeniom pochodzącym ze statków (16 lutego 2024)Opcja atomowa (29 stycznia 2024)GIOŚ zaprasza do konsultacji ws. wód morskich. Czas do 9 lutego br. (23 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony