Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Są nowe regulacje w kwestii wychwytywania dwutlenku węgla

2 stycznia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wychwytywania dwutlenku węgla oraz jego składowania w formacji geologicznej. W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki ma przedsiębiorca, który chce podjąć działalność w tym zakresie.

   Powrót       08 stycznia 2016       Ryzyko środowiskowe   

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 30 października 2015 r. w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla ma na celu wypełnienie delegacji zawartej w art. 28h ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196). Regulacja ma zapewnić, że inwestor jest w stanie zrealizować nałożone na niego obowiązki oraz zabezpieczyć Skarb Państwa w przypadku, gdyby przedsiębiorca okazał się niesumienny. Akt został co prawda przyjęty przez poprzedni rząd, ale temat pozostaje otwarty – nie ma ma jeszcze planów budowy w Polsce obiektu demonstracyjnego, a poszukiwanie innowacyjnych sposobów ograniczania emisji CO2 dalej trwa.

Sprawdzenie wiarygodności inwestora

Podjęcie działalności w zakresie podziemnego składowania dwutlenku węgla wymaga uzyskania od ministra środowiska koncesji, która określa m.in. rodzaj i sposób wykonywania zamierzonej działalności. Przedsiębiorca musi jednak wcześniej wykazać, że posiada wystarczające środki na jej realizację. Omawiane rozporządzenie przewiduje więc, że forma i wysokość zabezpieczenia mają zostać określone m.in. w oparciu o liczbę lat, na jaką przewidziana jest eksploatacja składowiska, maksymalną ilość dwutlenku węgla planowaną do zatłoczenia, jak również wskaźnik wielkości możliwego wydostania się tego związku poza kompleks składowania. Dane powinny wynikać także z zatwierdzonego projektu zagospodarowania podziemnego. Przedsiębiorca jest zobowiązany utrzymywać ustanowione zabezpieczenie w wysokości określonej przez organ koncesyjny i uzupełniać je niezwłocznie do tej wysokości przez cały okres obowiązywania koncesji.

Technologia CCS

Technologia wychwytywania dwutlenku węgla oraz jego składowanie w formacji geologicznej (technologia CCS, ang. Carbon Capture and Storage) jest uznawana za jeden z potencjalnych sposobów ograniczenia nadmiernej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Proces ten polega na wychwytywaniu dwutlenku węgla z instalacji przemysłowych, transportowaniu go do miejsca składowania i zatłaczaniu do odpowiedniej formacji geologicznej. Zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze - regulacje dotyczące podziemnego składowania dwutlenku węgla będą miały zastosowanie wyłącznie do realizacji projektów demonstracyjnych wychwytu i składowania dwutlenku węgla.

Odpowiedzialność za zobowiązania

Przedsiębiorca powinien także ustanowić zabezpieczenie środków na ewentualne pokrycie kosztów ponoszonych przez Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla (funkcję Administratora sprawuje Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy), który przejmuje odpowiedzialność za składowisko np. w razie cofnięcia lub wygaśnięcia koncesji. Koszty te mogą powstać w związku z prowadzeniem przez Administratora monitoringu kompleksu, rozliczeniem emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla, czy też kosztami działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie. Organ koncesyjny określa wysokość obu wspominanych zabezpieczeń w drodze postanowienia, zaś wynikające z nich środki mają być gromadzone na rachunku bankowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Obowiązki sprawozdawcze

W przypadku uruchomienia środków pochodzących z zabezpieczenia, przedsiębiorca (lub KAPS CO2) musi przedkładać organowi koncesyjnemu coroczne, pisemne sprawozdanie z ich wydatkowania. Także po zakończeniu wydatkowania środków należy przedstawić sprawozdanie końcowe (również w formie pisemnej), nie później niż dwa miesiące od dnia zakończenia ich wydatkowania.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Maksimum 5 ton metanu na 1000 ton węgla od 2027 r. PE przyjmuje nowe przepisy (15 kwietnia 2024)PE przyjął nowe cele redukcyjne CO2 dla ciężarówek i autobusów (11 kwietnia 2024)Biogospodarka to konieczny kierunek dla przedsiębiorstwa rolno-spożywczego (08 kwietnia 2024)Rekordowy spadek emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej (05 kwietnia 2024)Potrzeba co najmniej 6 mld zł rocznie? Przyszłość Czystego Powietrza (04 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony