Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
16.04.2024 16 kwietnia 2024

KE wkrótce wyda opinię ws. przekopu Mierzei Wiślanej

   Powrót       25 stycznia 2016       Woda   

KE otrzymała właśnie od rządu polskiego dane, które mają jej posłużyć do wydania opinii ws. przekopu Mierzei Wiślanej. Jak powiedział PAP komisarz UE ds. środowiska i gospodarki morskiej Karmenu Vella, zostanie ona wydana tak szybko, jak to możliwe.

O przekopie Mierzei Wiślanej dyskutowano podczas spotkania w Warszawie komisarza Velli z ministrem środowiska Janem Szyszko i z ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.

Specjalny zespół wyjaśni wątpliwości

Vella z uwagą wysłuchał informacji dotyczących projektu kanału żeglugowego. – Kwestie związane z tym przedsięwzięciem trzeba będzie rozstrzygnąć wspólnie na kolejnych spotkaniach – zadeklarował komisarz. Zasygnalizował utworzenie specjalnego zespołu mającego wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Zwrócił uwagę na przemawiające za inwestycją szanse rozwoju gospodarczego, ekonomicznego tego obszaru, na kwestie braku swobodnej żeglugi i bezpieczeństwa kraju w tym obszarze.

- Ogólnie rzecz ujmując, przepisy środowiskowe nie zabraniają (przeprowadzania) wszelkich inwestycji czy projektów na obszarach Natura 2000. Przepisy te mówią, że jeśli jest jakiś projekt na obszarach Natura 2000 i jeśli wpłynie on na ten obszar, to musi być wtedy przeprowadzona odpowiednia ocena (tego wpływu – PAP) i opinia (KE) będzie wydana po tym, gdy będą udostępnione dane dotyczące przewidywanych skutków – wskazał Karmenu Vella.

Zdaniem części ekspertów kanał w Mierzei Wiślanej będzie się zamulał, koszty roczne jego utrzymania będą duże, dlatego ich zdaniem ta inwestycja jest nieopłacalna. Pojawiają się też obawy, że transport przez kanał zanieczyści plaże. Krytycznie o przekopie wypowiadają się również ekolodzy i mieszkańcy miejscowości nadzalewowych, o czym pisaliśmy tutaj.

Aspekty polityczne przekopu Mierzei

- Nawet jeśli do tej pory padały przeciwne tej inwestycji argumenty ekonomiczne, to dzisiaj mówimy o zasadniczych sprawach dotyczących bezpieczeństwa ze względu na działania Rosji. Obecnie przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez rzekę Szkarpawę i przez rosyjską Cieśninę Pilawską, a to oznacza uzależnienie od decyzji Rosji. Ponieważ naszym celem jest rozbudowa portu morskiego w Elblągu, to trzeba zrealizować tę inwestycję, by raz na zawsze skończyć z taką zależnością - powiedział PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości, czyli tyle, ile wynosi średni poziom morza. Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której będzie wyrównywana różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy. Szacunkowy koszt tej inwestycji zamknie się w kwocie ok. 800 mln zł.

Ewa Szekalska na podstawie PAP

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Bo woda była za słona. Godzina dla Ziemi WWF w tym roku poświęcona rzekom (23 marca 2024)Wiślane ekosystemy w niebezpieczeństwie. Systemy otwartego chłodzenia vs. ichtioplankton (19 grudnia 2023)Elektrownie wodne w cieniu wiatraków? Cichy aspekt głośnej sprawy (06 grudnia 2023)W Wiśle są złote algi. Czy grozi nam powtórka z Odry? (01 grudnia 2023)Osobowość prawna ratunkiem dla rzek w Polsce? Debata oxfordzka (23 października 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony