Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

GDOŚ czeka na informacje o środowisku do końca marca

Z końcem marca upływa termin składania generalnemu dyrektorowi ochrony środowiska rocznej informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko za rok 2015.

   Powrót       11 marca 2016       Zrównoważony rozwój   

Organy administracji są zobowiązane do udostępniania każdemu zainteresowanemu posiadanych informacji o środowisku i jego ochronie. Istotne znaczenie dla realizacji tego obowiązku ma ich terminowe gromadzenie. Dzięki temu każdy może być pewny, że znalezione przez niego w powszechnie dostępnej bazie dane są wiarygodne i aktualne.

Kogo dotyczy obowiązek?

Przewidziany w art. 129 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227 ze zm.) obowiązek dotyczy przede wszystkim organów właściwych do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Są to zatem regionalni dyrektorzy ochrony środowiska, starostowie, dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, a także wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci miast. Z uwagi na otwarty katalog dokumentów, które podlegają analizie w toku strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, takich podmiotów może być więcej.

Edytowanie wyłącznie dla zalogowanych

Wspomniana wyżej ustawa określa obowiązek w sposób bardzo ogólny. O tym, jakie dokładnie informacje należy przekazać, mówi rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko. Zebrane przez generalnego dyrektora informacje wykorzystywane są następnie do prowadzonej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska bazy danych o ocenach oddziaływania na środowisko, która zawiera także dane o dokumentacji sporządzanej w ramach tych postępowań. Przedstawiciele zobowiązanych do wprowadzenia danych organów powinni przedtem dokonać rejestracji i zalogować się do odpowiedniego systemu informatycznego. Konkretne wskazówki dla urzędników znajdują się na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Internetowa baza dostępna dla wszystkich

Ustawa przewiduje, że stosowne informacje za poprzedni rok zostaną przedłożone przez zobowiązane do tego organy do końca marca. Ta czynność, pozornie wyłącznie techniczna, ma jednak doniosłe znaczenie praktyczne. Możliwość przeglądania wprowadzonych do bazy informacji (bez prawa modyfikacji) przysługuje bowiem każdemu zainteresowanemu i to bez konieczności logowania się. Baza danych znajduje się pod następującym adresem.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Robocza wersja zintegrowanego planu zarządzania Puszczą Białowieską przekazana do UNESCO (25 marca 2024)PSE: Grzegorz Onichimowski nowym prezesem zarządu (01 marca 2024)Krzysztof Bolesta sekretarzem stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (05 lutego 2024)Prof. Robert Czerniawski powołany na stanowisko dyrektora IMGW-PIB (31 stycznia 2024)Maciej Bando dołącza do kierownictwa Ministerstwa Klimatu i Środowiska (30 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony