Po trzeciej turze kontroli urządzeń zasilanych energią elektryczną, jaką przeprowadziła organizacja MarketWatch widać, że procent urządzeń prawidłowo oznakowanych etykietą energetyczną rośnie.
Jak informuje Anna Bogusz, kierownik projektów z Fundacji na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, najświeższe wyniki uzyskane po kontroli we wrześniu 2015 r. mówią aż o 82 proc. dobrze oznakowanych urządzeń, jeśli chodzi o sklepy stacjonarne. W przypadku sprzętów sprzedawanych on-line odsetek ten sięga 55 proc. Dane z pierwszej połowy 2015 roku były mniej optymistyczne, o czym pisaliśmy tutaj.
W ramach projektu w Polsce sprawdzono łącznie 2604 produkty w sklepach stacjonarnych i 3475 produktów w sklepach internetowych w ramach trzech kontroli – w styczniu, marcu i wrześniu 2015 r. Badano, czy urządzenia dostępne na rynku są rzeczywiście tak energooszczędne, jak wynika z deklaracji producentów, a także czy sprzedawcy wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie etykietowania energetycznego.
Najnowsza wersja raportu, tym razem podsumowująca trzecią turę badań przeprowadzonych w 11 krajach, m.in. w Polsce, znajduje się na stronie MarketWatch Poland.
MarketWatch podkreśla, że wyniki raportu są jedynie migawką ukazującą, jak zła jest sytuacja w pewnych obszarach, ale nie powinny być odnoszone do całego rynku.
Koordynatorem całości zadań jest Energy Saving Trust z Wielkiej Brytanii. W Polsce za przebieg działań odpowiada Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii (FEWE).
Ewa SzekalskaDziennikarz