Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Podpisano deklarację współpracy w obrębie Dolnej Wisły

   Powrót       31 marca 2016       Woda   

Marszałkowie woj. pomorskiego i kujawskiego-pomorskiego zadeklarowali współpracę na rzecz rewitalizacji, rozwoju i wykorzystania potencjału gospodarczego Dolnej Wisły. Planowane inwestycje leżą jednak na obszarach Natura 2000.

Współpraca ma dotyczyć m.in.: bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, rozwoju gospodarczego, dostępności wody i jej retencji, a także ochrony środowiska. Strony zadeklarowały także podjęcie starań na rzecz przywrócenia możliwości transportowych na Wiśle od Gdańska do Warszawy - pod kątem potrzeb żeglugi śródlądowej. Marszałkowie woj. pomorskiego Mieczysław Struk i kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki podpisali deklarację w środę w Tczewie podczas sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego.

„Potencjał wymaga podjęcia pilnych działań”

Struk ocenił, że na obszarze obu województw kumuluje się większość problemów związanych z gospodarką wodną Dolnej Wisły. - Jednocześnie odcinek ten posiada nieporównywalny do innych potencjał gospodarczy w postaci portów morskich, transportu śródlądowego, korzystnych lokalizacji platform multimodalnych, hydroenergetyki, dużej retencji wody oraz turystyki i rekreacji - tłumaczył.

Potencjał ten wymaga podjęcia pilnych działań, w zakresie przygotowania dokumentów regulujących gospodarkę wodną oraz programowych, projektowych i wreszcie realizacyjnych. Samorządy przez ostatnie 10 lat zrobiły już bardzo dużo dla przywrócenia żeglowności Wisły, m.in. zidentyfikowane zostały tzw. wąskie gardła oraz przeprowadzono badania głębokości rzeki w różnych jej częściach. Marszałek woj. kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki powiedział PAP, że podpisane w Tczewie porozumienie oznacza, że wchodzimy w okres realizacji i liczy na wsparcie rządowe.

Bez zgody KE nie będzie inwestycji

W Brukseli negocjowany jest plan gospodarki wodami w naszym kraju. Jeżeli plan zostanie przyjęty, będzie podstawą do ubiegania się o środki unijne na realizację projektów wodnych oraz do wydawania decyzji środowiskowych. - Praktycznie cała Wisła położona jest w obszarze Natura 2000, więc bez zgody KE, uzgodnionej z rządem, wielu z tych inwestycji nie będziemy mogli zrealizować – zaznaczył Całbecki.

Porozumienie marszałków dotyczy odcinka rzeki od Płocka do ujścia. Do najważniejszych inwestycji na tym odcinku zaliczył: realizację stopnia wodnego poniżej Włocławka, budowę platform multimodalnych - portów w rejonie Bydgoszczy, Solca Kujawskiego i Tczewa oraz przeprawy promowej w Solcu Kujawskim. - Chodzi o powiązanie infrastruktury śródlądowej z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni - dodał.

Na razie wsparcie dla Odry

Jak zapowiedział ostatnio wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna szczegóły rządowego planu rozwoju wodnych dróg śródlądowych poznamy w połowie kwietnia. W rozmowie z PAP wskazał, że w ciągu najbliższych czterech lat, rząd zamierza przywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem. W planach jest także odbudowa części międzynarodowych szlaków wodnych przebiegających przez Polskę – dróg wodnych E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie), E40 (Gdańsk - Warszawa - Brześć) i E70 (Atlantyk, Antwerpia - Morze Bałtyckie, Kłajpeda).

W marcu w Sopocie podczas międzynarodowej konferencji "Transport Week" podano, że na rewitalizację śródlądowych dróg wodnych w Polsce potrzeba ok. 105 mld zł w ciągu 30 lat. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Bo woda była za słona. Godzina dla Ziemi WWF w tym roku poświęcona rzekom (23 marca 2024)Wiślane ekosystemy w niebezpieczeństwie. Systemy otwartego chłodzenia vs. ichtioplankton (19 grudnia 2023)Elektrownie wodne w cieniu wiatraków? Cichy aspekt głośnej sprawy (06 grudnia 2023)W Wiśle są złote algi. Czy grozi nam powtórka z Odry? (01 grudnia 2023)Osobowość prawna ratunkiem dla rzek w Polsce? Debata oxfordzka (23 października 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony