Marszałkowie woj. pomorskiego i kujawskiego-pomorskiego zadeklarowali współpracę na rzecz rewitalizacji, rozwoju i wykorzystania potencjału gospodarczego Dolnej Wisły. Planowane inwestycje leżą jednak na obszarach Natura 2000.
Współpraca ma dotyczyć m.in.: bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, rozwoju gospodarczego, dostępności wody i jej retencji, a także ochrony środowiska. Strony zadeklarowały także podjęcie starań na rzecz przywrócenia możliwości transportowych na Wiśle od Gdańska do Warszawy - pod kątem potrzeb żeglugi śródlądowej. Marszałkowie woj. pomorskiego Mieczysław Struk i kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki podpisali deklarację w środę w Tczewie podczas sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego.
„Potencjał wymaga podjęcia pilnych działań”
Struk ocenił, że na obszarze obu województw kumuluje się większość problemów związanych z gospodarką wodną Dolnej Wisły. - Jednocześnie odcinek ten posiada nieporównywalny do innych potencjał gospodarczy w postaci portów morskich, transportu śródlądowego, korzystnych lokalizacji platform multimodalnych, hydroenergetyki, dużej retencji wody oraz turystyki i rekreacji - tłumaczył.
Potencjał ten wymaga podjęcia pilnych działań, w zakresie przygotowania dokumentów regulujących gospodarkę wodną oraz programowych, projektowych i wreszcie realizacyjnych. Samorządy przez ostatnie 10 lat zrobiły już bardzo dużo dla przywrócenia żeglowności Wisły, m.in. zidentyfikowane zostały tzw. wąskie gardła oraz przeprowadzono badania głębokości rzeki w różnych jej częściach. Marszałek woj. kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki powiedział PAP, że podpisane w Tczewie porozumienie oznacza, że wchodzimy w okres realizacji i liczy na wsparcie rządowe.
Bez zgody KE nie będzie inwestycji
W Brukseli negocjowany jest plan gospodarki wodami w naszym kraju. Jeżeli plan zostanie przyjęty, będzie podstawą do ubiegania się o środki unijne na realizację projektów wodnych oraz do wydawania decyzji środowiskowych. - Praktycznie cała Wisła położona jest w obszarze Natura 2000, więc bez zgody KE, uzgodnionej z rządem, wielu z tych inwestycji nie będziemy mogli zrealizować – zaznaczył Całbecki.
Porozumienie marszałków dotyczy odcinka rzeki od Płocka do ujścia. Do najważniejszych inwestycji na tym odcinku zaliczył: realizację stopnia wodnego poniżej Włocławka, budowę platform multimodalnych - portów w rejonie Bydgoszczy, Solca Kujawskiego i Tczewa oraz przeprawy promowej w Solcu Kujawskim. - Chodzi o powiązanie infrastruktury śródlądowej z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni - dodał.
Na razie wsparcie dla Odry
Jak zapowiedział ostatnio wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna szczegóły rządowego planu rozwoju wodnych dróg śródlądowych poznamy w połowie kwietnia. W rozmowie z PAP wskazał, że w ciągu najbliższych czterech lat, rząd zamierza przywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem. W planach jest także odbudowa części międzynarodowych szlaków wodnych przebiegających przez Polskę – dróg wodnych E30 (Dunaj, Bratysława - Morze Bałtyckie), E40 (Gdańsk - Warszawa - Brześć) i E70 (Atlantyk, Antwerpia - Morze Bałtyckie, Kłajpeda).
W marcu w Sopocie podczas międzynarodowej konferencji "Transport Week" podano, że na rewitalizację śródlądowych dróg wodnych w Polsce potrzeba ok. 105 mld zł w ciągu 30 lat. (PAP)