Ekologiczny transport był jednym z głównych tematów nieformalnego spotkania ministrów Unii Europejskiej ds. środowiska i transportu w Amsterdamie. Obecny na nim Paweł Sałek, pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej, zapowiedział wsparcie dla transportu publicznego w Polsce.
Podczas spotkania ministrowie dyskutowali o działaniach mających na celu ograniczanie wpływu sektora transportu na środowisko i zdrowie ludzi. Jedną z omawianych metod było upowszechnienie nieemisyjnych paliw, w tym biopaliw ciekłych spełniających rygorystyczne kryteria wynikające z unijnych dyrektyw. Sałek podkreślił, że w tym działaniu Polska dostrzega szansę nie tylko na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie koncentracji CO2 w atmosferze, lecz także na rozwój nowych technologii i zwiększenie zatrudnienia w innowacyjnych branżach. Przykład stanowią polskie firmy produkujące najnowszej generacji autobusy i tramwaje na potrzeby zarówno rynku polskiego, jak i rynków zagranicznych.
Ministrowie zgodzili się, że w celu upowszechnienia wykorzystania nieemisyjnych paliw i pojazdów konieczne jest zastosowanie szerokiego wachlarza instrumentów. Działania powinny obejmować zarówno edukację społeczeństwa, jak i przyjęcie niezbędnych regulacji prawnych, gwarantujących wszystkim uczestnikom rynku transportowego sprawiedliwe reguły funkcjonowania.
Wsparcie transportu ze strony UE i NFOŚiGWPodczas spotkania minister Paweł Sałek zaznaczył także, że Polska będzie kontynuowała wysiłki polegające m.in. na rozwijaniu zbiorowego transportu publicznego (w tym szynowego) oraz modernizacji transportu miejskiego w kierunku transportu przyjaznego środowisku. Działania te będą finansowane ze środków UE oraz programów priorytetowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Źródło: Ministerstwo Środowiska