Urząd marszałkowski w Katowicach i podległe samorządowi województwa śląskiego jednostki w zamówieniach publicznych powinny brać pod uwagę kryteria ekologiczne i społeczne. Stosowanie takich klauzul zarekomendował zarząd województwa.
Oznacza to, że w sytuacjach uzasadnionych specyfiką zamówienia, mogą być stosowane kryteria uwzględniające oddziaływanie usług i towarów na środowisko naturalne oraz klauzule społeczne (np. wymóg zatrudniania przez wykonawców osób na podstawie umowy o pracę).
Rekomendacje udzielone przez zarząd województwa to odpowiedź na petycję Fundacji "Kupuj Odpowiedzialnie". Urzędnicy przypominają, że w stosowaniu kryteriów środowiskowych i społecznych pomocne są certyfikaty potwierdzające spełnianie ściśle określonych warunków (np. certyfikat EU Ecolabel czy Fairtrade).
Możliwość stosowania klauzul społecznych została wprowadzona do polskich regulacji w zakresie zamówień publicznych w 2009 r. - nowelizacjami prawa zamówień publicznych oraz ustawy o spółdzielniach socjalnych.
Możliwość wprowadzania wymogów środowiskowych oraz społecznych do specyfikacji kryteriów zamówienia lub warunków jego realizacji daje także unijna Dyrektywa z 2014 r. w sprawie zamówień publicznych. Polska jest zobowiązana do stosowania jej zapisów od 18 kwietnia br.
Urząd Zamówień Publicznych wypracował zasady dotyczące stosowania wytycznych i dobrych praktyk dotyczących tzw. zielonych i społecznych zamówień publicznych.(PAP)