Przyjęcie proponowanej przez posłów definicji elektrowni wiatrowej spowoduje kilkukrotny wzrost płaconego przez inwestorów podatku od nieruchomości. W uzasadnieniu do projektu tzw. ustawy antywiatrakowej nie znajdziemy jednak na ten temat ani słowa.
Art. 2 ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych wprowadza definicję, zgodnie z którą elektrownia wiatrowa jest budowlą w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, składającą się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc mikroinstalacji. Do elementów technicznych ustawa zalicza wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu. W powiązaniu z przepisami o podatkach i opłatach lokalnych oznacza to znaczny wzrost dotychczasowej podstawy opodatkowania inwestycji. Tymczasem ani w uzasadnieniu do nowej ustawy ani w wypowiedziach wnioskodawców taki cel nie został wyrażony wprost. Przepisy prawdopodobnie pozostaną niezmienione.
Definicja niezgodna z wyrokiem sądu
Elektrownie wiatrowe są dziś według prawa podzielone na dwie części: budowlaną oraz niebudowlaną, zaś podatek od nieruchomości naliczany jest jedynie od pierwszej z nich. Tymczasem uznanie elementów technicznych za części składowe budowli może doprowadzić do trzy- lub nawet czterokrotnego wzrostu podstawy opodatkowania całej inwestycji.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego (m.in. wyroki NSA z dnia 30.07.2009 r. sygn.. akt II FSK 202/08 oraz z dnia 20.01.2012 r. sygn. akt II FSK 1397/10) urządzenia techniczne elektrowni wiatrowych nie mogą być uznawane jako części samej budowli. Są nimi jedynie fundamenty i maszt. W myśl tych wyroków elementy techniczne, jako części niebudowlane, nie powinny stanowić podstawy naliczania podatku od nieruchomości. Z uzasadnienia do projektu nowej ustawy wynika jedynie, że celem przytoczonej na wstępie definicji było uporządkowanie kwestii bezpieczeństwa i umożliwienie interwencji organów nadzoru budowlanego w sytuacjach awarii lub uszkodzeń elementów technicznych farm wiatrowych. Aspekt fiskalny nie został przez wnioskodawców (również w trakcie prac sejmowych i senackich) wyrażony wprost.
W czwartek senackie komisje infrastruktury oraz samorządu terytorialnego zarekomendowały całej izbie przyjęcie ustawy bez żadnych zmian. Jeśli tak się stanie, Prezydent będzie mógł wkrótce podpisać ustawę w brzmieniu uchwalonym przed niespełna miesiącem przez Sejm.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik