Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Warszawa będzie miała politykę mobilności

Trwają konsultacje Warszawskiej Polityki Mobilności, która ma ograniczyć transport samochodowy na rzecz ruchu pieszego, rowerowego i na rzecz transportu miejskiego. Ratusz chce przekształcić ulice i place w przyjazną przestrzeń publiczną.

   Powrót       17 czerwca 2016       Planowanie przestrzenne   

Warszawska Polityka Mobilności to dokument strategiczny wyznaczający cele i sposoby nowego, aktywnego zarządzania komunikacją w mieście. Ma być przyjęty zarządzeniem prezydenta stolicy. W środę rozpoczęły się konsultacje społeczne, które potrwają do 10 października. W ich ramach odbędzie się kilka spotkań, których harmonogram jest zapisany na stronie urzędu miasta. Uwagi można przesyłać również drogą elektroniczną (na adres mobilna@um.warszawa.pl), pocztową lub składać osobiście w Biurze Drogownictwa i Komunikacji.

Zmienią się normy parkingowe

Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji Mieczysław Reksnis zaznaczył na środowej konferencji, że ważną część WPM stanowią działania związane z zagospodarowaniem przestrzennym stolicy, m.in. zmiany norm parkingowych (eliminowanie parkowania niezgodnego z przepisami czy uruchomienie systemu zarządzania parkowaniem). Jednym z wyzwań dla Warszawy, zwłaszcza w strefie śródmiejskiej będzie rewaloryzacja ulic i placów, w powiązaniu z odejściem od priorytetowego traktowania ruchu samochodowego.

WPM zakłada organicznie roli samochodów w mieście poprzez m.in. strefowanie ruchu, zmniejszenie przepustowości ulic i skrzyżowań, priorytetowe traktowanie ruchu pieszego, rozwój systemu carsharingu czy wspieranie korzystania z samochodów o małych gabarytach, z małymi silnikami i z ekologicznymi napędami.

20 proc. podróżnych w śródmieściu na rowerach

Reksnis powiedział, że kolejnym celem programu będzie zachęcenie do przemieszczania się po Warszawie pieszo. W związku z tym ratusz planuje poprawić dostępność ulic dla osób o ograniczonej mobilności i zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pieszych.

Kolejnym założeniem WPM jest rozwój ruchu rowerowego. Celem będzie osiągnięcie w najbliższych latach 10-proc. udziału osób w codziennymi lub prawie codziennym podróżowaniu rowerami w sezonie wiosenno-letnim, a w strefie śródmiejskiej przekroczeniu poziomu 20 proc. Służyć temu ma np. budowa dróg dla rowerów, pasów i kontrapasów, dopuszczenie ruchu pod prąd na ulicach jednokierunkowych, tworzenie tzw. stref 30, likwidowanie barier w pokonywaniu skrzyżowań, podwyższenie poziomu bezpieczeństwa oraz zorganizowanie miejskiego serwisu rowerowego.

Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski poinformował, że trwają prace nad złożeniem do 30 lipca wniosku o dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. - Zakładamy, że ponad 100 km - na poziomie finansowania ponad 100 mln zł - uda się z tego projektu stworzyć – stwierdził.

Szeroka współpraca w ramach aglomeracji

Miasto zakłada ponadto, że realizacja polityki mobilności doprowadzi do 65 proc. udziału komunikacji miejskiej w obsłudze wszystkich podróży wykonywanych w Warszawie środkami transportu oraz 80 proc. udziału w przypadku podróży do obszaru śródmiejskiego i 50 proc. udziału na granicy miasta. Aby osiągnąć te założenia, wymagane jest zapewnienie wysokiej konkurencyjności kolei, metra oraz komunikacji tramwajowej i autobusowej w stosunku do samochodów. W tym celu ratusz planuje rozszerzenie współpracy z samorządami aglomeracji, modernizowanie i rozwój komunikacji autobusowej, tramwajowej, metra, usprawnienie komunikacji kolejowej czy racjonalizację przebiegu linii transportu zbiorowego.

Wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz wyraził nadzieję, że mieszkańcy wybierając sposób poruszania się po mieście coraz częściej będą się kierowali względami społecznymi, zdrowotnymi i ekologicznymi.

WPM zakłada także działania "miękkie" związane z promocją i edukacją. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Rybnik: Odebrano pierwsze miejskie autobusy wodorowe (31 sierpnia 2023)Augustów: 10,6 mln zł na bezemisyjne autobusy (23 marca 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony