Przez rok testowany będzie autobus elektryczny Yutong E12LF i infrastrukturę do jego ładowania w warunkach normalnej eksploatacji (jego producent deklaruje zasięg 150 km na jednym ładowaniu).
- Tauron już dawno rozpoczął badania nastawione na dynamiczny rozwój nowego segmentu rynku jakim jest elektromobilność i planuje kolejne projekty z jej zakresu. W działania te wpisuje się współpraca z samorządami rozwijającymi na swoim terenie zrównoważony transport publiczny, stawiający na pojazdy elektryczne i nowe technologie. Chcemy wspierać tego typu działania - zadeklarował wiceprezes Tauronu ds. zarządzania majątkiem i rozwoju Jarosław Broda.
Jaworznicki PKM testuje pojazdy elektryczne od blisko czterech lat. Aby zdobyć doświadczenie pod kątem rozwoju floty z alternatywnym napędem, w ub. roku samorządowy przewoźnik wprowadził autobus elektryczny do regularnej eksploatacji - wyprodukowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric.
25 proc. autobusów elektrycznych do 2018 r.
- W najbliższym czasie, z pomocą środków unijnych, planujemy wymienić połowę naszej floty na autobusy elektryczne. W ciągu najbliższych dwóch lat ok. 20-25 autobusów powinna jeździć na prąd. Przy takiej skali niezwykle ważną kwestią jest wypracowanie optymalnych rozwiązań w zakresie technologii ładowania - zaznaczył prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal.
W pierwszym etapie współpracy tej spółki z Tauronem testowana będzie infrastruktura ładowania typu plug-in. Ponieważ rozwój elektromobilności wymaga m.in. rozwoju i dostosowania sieci dystrybucyjnych, przedmiotem badań będą m.in. wpływ ładowania na parametry jakości energii w sieci dystrybucyjnej oraz wydajność często ładowanych baterii.
Rozwój infrastruktury i sposobów magazynowania energii
W kolejnym etapie uruchomiona będzie pilotażowa stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów elektrycznych. System zostanie wykorzystany do testów i prac badawczo-rozwojowych związanych z zarządzaniem procesem ładowania i optymalnym wykorzystaniem infrastruktury elektroenergetycznej.
Dla PKM Jaworzno współpraca z dystrybutorem energii ma być kolejnym krokiem w budowaniu nowoczesnej, ekologicznej, sprawnej i komfortowej komunikacji miejskiej. Tauron liczy na doświadczenia dotyczące magazynowania energii, rozwoju inteligentnych sieci energetycznych (tzw. smart grid) oraz poprawy efektywności energetycznej.
Współpraca Tauronu z samorządem w zakresie transportu publicznego to kolejne przedsięwzięcie koncernu w segmencie elektromobilności. W marcu br. spółka rozpoczęła testowanie samochodów elektrycznych w Krakowie i Wrocławiu, chcąc przekonać się, na ile sprawdzą się one jako część firmowej floty.
Tauron jest sygnatariuszem podpisanego w czerwcu listu intencyjnego między Narodowym Centrum Badań Jądrowych, Politechniką Warszawską i spółkami sektora energetycznego. Dotyczy on współpracy przy badaniach i analizach dotyczących rozwoju, promowania i upowszechniania elektromobilności Polaków, rozwoju przemysłu elektromobilności w Polsce, a szczególnie - współdziałania w uruchamianiu i wdrażaniu wyników prac naukowo-technicznych w tym zakresie.(PAP)