Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Moda na rowery rośnie: 625 km nowych tras

   Powrót       08 września 2016       Planowanie przestrzenne   

Samorząd woj. małopolskiego wyda 200 mln zł z funduszy europejskich na budowę nowych tras rowerowych. - Małopolska od kilku lat jest liderem w Polsce, jeśli chodzi o budowę ścieżek rowerowych - ocenił marszałek Jacek Krupa.

W środę podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy władze województwa podpisały umowę z wykonawcą na budowę kolejnego, 12-km etapu trasy VeloDunajec biegnącego po wale przeciwpowodziowym Dunajca od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic. Podpisano też umowę na budowę siedmiu komfortowych Miejsc Obsługi dla Rowerów przy VeloDunajec i Wiślanej Trasie Rowerowej. W części z nich zapewniona zostanie baza gastronomiczno-noclegowa, co pozwoli na organizowanie kilkudniowych wypraw rowerowych dla całych rodzin.

Budowane w europejskim standardzie

Jak podkreślił marszałek, wszystkie nowe trasy są projektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo(1) i wpisują się w sieć tras europejskich. Są one pokryte asfaltowym dywanikiem i oznakowane, podjazdy i zjazdy są łagodne, a łuki szerokie. Dzięki temu ścieżki są dostępne dla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania.

- Obserwujemy zjawisko, że nawet niewielkie odcinki, które zostały już zbudowane na wałach wiślanych, uruchamiają ogromną modę na rowery i aktywny tryb życia wśród mieszkańców. Powstaje ścieżka, natychmiast są rowerzyści - tłumaczył marszałek Małopolski.

- Liczę na to, że pobudzi to rozwój tzw. małej przedsiębiorczości - mam tu na myśli rozwój bazy turystycznej i gospodarstw agroturystycznych - powiedział Krupa.

Docelowo do 2020 r. zintegrowana sieć ścieżek rowerowych VeloMalopolska będzie liczyć łącznie prawie 1000 km. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy stworzyły spójną sieć obejmującą całą Małopolskę.

Z części ścieżek można już korzystać. Kolejne 175 km gotowych będzie do końca 2016 roku (dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej - 91 km od Drwini do Szczucina i 84 km od Brzeszcz do Skawiny). Do końca przyszłego roku gotowe powinno być kolejne 170 km tras: VeloDunajec od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic (12 km) i od Zakopanego do Sromowców Niżnych (68 km); VeloMetropolis (EuroVelo4) od Woli Batorskiej do m. Jodłówka Wałki (92 km) oraz VeloRudawa i VeloRaba. (PAP)

Przypisy

1/ EuroVelo to projekt zarządzany przez Federację Cyklistów Europejskich (ECF) we współpracy z partnerami krajowymi i regionalnymi. EuroVelo łączy krajowe i regionalne trasy rowerowe w jedną sieć europejską. Wyznacza także standardy wykonania takich dróg. Obecnie składa się z ponad 45.000 km ścieżek rowerowych.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usprawnienie logistyki w miastach powinno obchodzić wszystkich (31 października 2023)Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej (02 października 2023)Czy samorządy właściwie rozwijają infrastrukturę rowerową? Wyniki kontroli NIK (04 maja 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)Renaturyzacja Odry w praktycznym wymiarze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony