Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Im starszy samochód, tym wyższa akcyza. Rząd szykuje zmiany

Wysokość podatku może wkrótce zależeć już nie tylko od pojemności silnika, ale także od wieku samochodu. Resort finansów chce w ten sposób - przynajmniej pośrednio - uwzględnić pomijany dziś przy obliczaniu stawki akcyzy czynnik środowiskowy.

   Powrót       18 października 2016       Planowanie przestrzenne   

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) akcyzą objęte są samochody osobowe, które zostają po raz pierwszy zarejestrowane w Polsce. Dotyczy to ponadto zarówno aut nowych, jak i sprowadzonych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku: 3,1 proc. wartości pojazdu w przypadku samochodów o pojemności silnika do dwóch litrów i 18,6 proc. dla pojazdów o pojemności powyżej tego progu. Dysproporcja w stawkach miała początkowo służyć ochronie krajowych producentów samochodów z małymi silnikami. Poza tym duże pojazdy generalnie bardziej zanieczyszczają poietrze.

Nowe kryterium: wiek pojazdu

Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że znowelizowany system opodatkowania miałby być uzależniony już nie tylko od pojemności silnika, ale także od roku produkcji pojazdu. Niejako pośrednio uwzględniony zostałby zatem czynnik środowiskowy, gdyż przedziały przyjęte na potrzeby ustalania wieku pojazdu mogłyby wynikać z europejskich norm dopuszczalnych emisji spalin (tzw. norm euro). Wbrew niektórym doniesieniom raczej mało prawdopodobne jest z kolei, by zmiany dotyczyły także momentu powstania obowiązku akcyzowego. Tak jak obecnie - podatek byłby więc nakładany przy pierwszej rejestracji niezależnie od tego, czy pojazd został sprowadzony z zagranicy czy też nie.

Postulat zreformowania systemu opodatkowania pojazdów nie jest niczym nowym. Wiosną br. członkowie senackiej Komisji Infrastruktury zaproponowali znaczącą obniżkę stawki dla aut z dużymi silnikami (tj. o pojemności powyżej 2 litrów) tak, by wynosiła 8 procent. Ze względu na przewidywane skutki budżetowe propozycja nie uzyskała wówczas poparcia resortu finansów.

Przygotowywane przez resort finansów zmiany powinny ujrzeć światło dzienne w ciągu kilku miesięcy.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wzmocnić efektywność energetyczną dla celów klimatycznych. Nowy raport IEA (04 grudnia 2023)Walka z wykluczeniem transportowym walką z emisjami. Przypadek Krakowa i raport Klubu Ekologicznego (22 września 2023)Czy upały sprzyjają refleksji nad efektywnością energetyczną? Prawo i praktyka (02 sierpnia 2023)Emisje z samochodów osobowych w UE maleją. Na drogach coraz więcej elektryków (21 czerwca 2023)Zakaz sprzedaży osobowych i dostawczych aut spalinowych od 2035 r. przesądzony? (31 października 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony