Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) akcyzą objęte są samochody osobowe, które zostają po raz pierwszy zarejestrowane w Polsce. Dotyczy to ponadto zarówno aut nowych, jak i sprowadzonych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku: 3,1 proc. wartości pojazdu w przypadku samochodów o pojemności silnika do dwóch litrów i 18,6 proc. dla pojazdów o pojemności powyżej tego progu. Dysproporcja w stawkach miała początkowo służyć ochronie krajowych producentów samochodów z małymi silnikami. Poza tym duże pojazdy generalnie bardziej zanieczyszczają poietrze.
Nowe kryterium: wiek pojazdu
Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że znowelizowany system opodatkowania miałby być uzależniony już nie tylko od pojemności silnika, ale także od roku produkcji pojazdu. Niejako pośrednio uwzględniony zostałby zatem czynnik środowiskowy, gdyż przedziały przyjęte na potrzeby ustalania wieku pojazdu mogłyby wynikać z europejskich norm dopuszczalnych emisji spalin (tzw. norm euro). Wbrew niektórym doniesieniom raczej mało prawdopodobne jest z kolei, by zmiany dotyczyły także momentu powstania obowiązku akcyzowego. Tak jak obecnie - podatek byłby więc nakładany przy pierwszej rejestracji niezależnie od tego, czy pojazd został sprowadzony z zagranicy czy też nie.
Postulat zreformowania systemu opodatkowania pojazdów nie jest niczym nowym. Wiosną br. członkowie senackiej Komisji Infrastruktury zaproponowali znaczącą obniżkę stawki dla aut z dużymi silnikami (tj. o pojemności powyżej 2 litrów) tak, by wynosiła 8 procent. Ze względu na przewidywane skutki budżetowe propozycja nie uzyskała wówczas poparcia resortu finansów.
Przygotowywane przez resort finansów zmiany powinny ujrzeć światło dzienne w ciągu kilku miesięcy.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik